بررسی روند تغییرات آب و هوای جهانی با مطالعه فسیل مار بوا

سینا پرس : بررسی ها پژوهشگران نشان می دهد که کره زمین در طول حیات خود بارها و بارها با تغییرات عمده آب و هوائی رو به رو شده است . محققان در مطالعات جدید خود دریافته اند که صحرای بزرگ واقع در شبه جزیره لا گواجیرا La Guajira در کشور کلمبیا ، در دوران پیش از تاریخ یک جنگل انبوده بوده است . در این صحرای بی آب و علف امروزی ، بقایای این درختان به صورت معادن ذغال وجود دارند و مطالعات انجام شده در این حوزه نیز بیانگر این مساله است که این منطقه زیستگاه جانورانی عظیم الجثه مانند نوعی مار اولیه با نام تیتانو بوآ Titanoboa بوده است . شایان ذکر است که در حال حاضر نمایشگاهی از آثار به دست آمده در این منطقه در شهر بوگاتا از کشور کلمبیا در حال فعالیت است که اصلی ترین جاذبه موجود در آن ، بخش مربوط به جانوران غول پیکر ماقبل تاریخ در این صحرا است .

این نمایشگاه که توسط موسسه آلکساندر فن هومبولت Alexander von Humboldt Institute  ، شرکت زمین شناسی آرس  the Ares Geological Corporation و موسسه اسمیت سونیان Smithsonian Institution طراحی شده است ، با هدف نمایش تغییرات آب و هوائی در تاریخ کره زمین و همچنین شرایط زیستی گونه های مختلف جانوری مناطق مختلف این سیاره و تغییرات آن ها با توجه به تغییرات آب و هوای عمومی کره زمین انجام می شود .

یکی از مهمترین بخش های این نمایشگاه ، ارائه مدل بازسازی شده یک مار غول پیکر با ابعاد ما بین چهار ده  تا هفده متر است که پیش تر در جنگل های این منطقه زندگی می کرده و وزن آن می توانست بالغ بر یک تن باشد .

پژوهشگران با بررسی تغییرات ساختاری این نمونه از اجداد نخستین  مار بوا ، به مطالعه تاثیر تغییرات آب و هوائی در کره زمین پرداخته اند .