ساخت گوشی ضربان سنج پزشکی با چاپگر سه بعدی

گوشی ضربان سنج پزشکی یکی از اجزای اصلی طب مدرن است. اما این وسیله پزشکی در برخی از نقاط در حال توسعه دنیا بسیار گران است. به همین دلیل گروهی از پزشکان و متخصصان فعال در نوار غزه با استفاده از چاپ سه بعدی به تولید این وسیله می پردازند. نکته جالب اینجاست که گوشی ضربان سنج پرینت شده آنها نه تنها ارزان تر است بلکه از کیفیت صدای بهتری نیز برخوردار است.

در جریان وقوع جنگ در غزه پزشکان اورژانس این منطقه به دلیل گرانی و نبود گوشی ضربان سنج پزشکی مجبور بودند برای شنیدن صدای نفس بیمار سر خود را بر روی سینه آنها قرار دهند. در این میان دکتر طارق لبانی یک بار بر حسب اتفاق از گوشی ضربان سنج پزشکی اسباب بازی برادرزاده خود استفاده می کند و در کمال تعجب متوجه کیفیت صدای خوب آن می شود. این امر به او ایده ای جدید می دهد و در نتیجه نیز در سال 2012 گروهی از پزشکان را برای کار بر روی ساخت نوع جدیدی از گوشی های پزشکی گرد هم جمع می کند.

سرانجام کار این گروه به ساخت گوشی ضربان سنج پزشکی 5دلاری منهی می شود. پروژه ای که به تازگی به مراحل پایانی خود رسیده است. این گوشی که با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی ساخته شده از کیفیت صدای بسیار مناسبی برخوردار است. تنها چیزی که این گوشی در حال حاضر به آن نیاز دارد قطعه ای به شکل Y است تا صدا را از تیوب اصلی گوشی به سمت گوش های کاربر تقسیم کند.

این سازه هنوز توسط جامعه پزشکی گسترده تر مورد بررسی قرار نگرفته اما لبانی مطمئن است که سازه او از پس تست های صدا به نحو احسن بر خواهد آمد.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا