بررسی تغییر ساختار فک انسان پس از آغاز کشاورزی

سینا پرس : آنالیز و آزمایش های انجام شده بر روی فک تحتانی و دندان های باقی مانده از دویست و نود و دو اسکلت  انسان های باستانی از مناطق شرق اروپا و  آناتولی که بر اساس آزمایش های تعیین قدمت و سن یابی انجام شده ، به فاصله زمانی مابین 28 هزار تا 6 هزار سال پیش تعلق دارند ، نشان دهنده بروز تغییرات عمده ای در شکل و نوع فک و دندان های انسان های مقیم این مناطق از اروپا در عصر شکار و جمع آوری غذا و دوره کشاورزی است .

در حقیقت این بررسی مقایسه ای نشان دهنده حجم وسیع  تغییرات در محدوده فک و دندان های انسان شکارچی و جمع آوری کننده غذا  و انسان نیمه یک جا نشین و انسان کشاورز است .

در همین راستا رون پین هاسی Ron Pinhasi پژوهشگر دانشگاه دوبلین و یکی از اعضای اصلی این تیم تحقیقاتی  در این رابطه اعلام کرد : " نتایج آزمایش های ما نشان می دهد که فک تحتانی انسان های عصر پیش از کشاورزی در این مناطق از شرق اروپا و آناتولی ، تنها یک نمونه مشابه با فک انسان های بعدی خود نبوده است . در حقیقت همزمان با تغییر الگوی مصرف مواد غذائی و نوع زندگی انسان از شکار و جمع آوری غذا به کشاورزی و تولید غذا ، باعث ایجاد تغییرات گسترده ای در نوع ، شکل و اندازه فک تحتانی انسان شده است . "

انسان های شکارچی و جمع آوری کننده غذا دارای تناسب بی نقصی در دندان ها و حالت فک خود بودند که این توازن به خوبی در بین استخوان فک و فاصله دندان های آن ها رعایت شده بود . در نتیجه این افراد دندان هائی مستقیم و عمودی داشتند که این فرم دندان و فک برای نوع تغذیه مبتنی بر خامخواری و مصرف گوشت و میوه های وحشی شکل گرفته بود . همزمان  با تغییر نوع زندگی انسان و آغاز کشاورزی که همراه با مصرف غذاهای پخته ، غلات و سایر محصولات تولید شده توسط انسان که موجب نرم تر شدن الگوی غذائی بشر شده بود ، فرم فک و دندان ها تغییرات کلی و زیادی کرده اند .

در حقیقت نرم شدن غذا در الگوی ساختاری تغذیه بشر سبب کم تر شدن مدت جویدن و راحت تر شدن پروسه خوردن غذا شده است . این موضوع به نوبه خود سبب تقلیل در اندازه  استخوان فک شده که متاسفانه این تغییر ساختار با تقلیل و کاهش تعداد دندان ها همراه نبوده و به این ترتیب بشر با پدیده ای با عنوان ازدحام و تراکم دندان در استخوان آرواره خود رو به رو شده و این موضوع تا دوران فعلی نیز تداوم یافته است . در مجموع هر اندازه که بشر از غذاهای نرم تری استفاده کند ، استخوان فک وی تحلیل رفته و کوچکتر می شود . بررسی های پژوهشگران نشان می دهد که شروع این روند تحلیل اندازه استخوان فک از آغاز عصر کشاورزی شروع شده است .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا