گزارش تصویری از تاریخچه سیستم عامل ویندوز

در این گزارش تصویری می توانید تاریخچه سیستم عامل شرکت مایکروسافت را از نخستین ویندوز تا به امروز مشاهده کنید. شایان ذکر است که در این گزارش تنها شاهد نسخه های ارائه شده برای کاربران عمومی خواهید بود و نسخه هایی مانند ویندوز سرور، در این گزارش جایی نخواهند داشت.

نخستین نسخه این سیستم عامل، ویندوز 1.0 نام داشت، این سیستم عامل در روز 20 نوامبر سال 1985 به بازار عرضه شد.

ویندوز 2.0 در سال 1987 عرضه شد و بازهم یک سیستم عامل قابل اجرا بر روی DOS محسوب می شد.

در سال 1990، ویندوز نسخه 3.0 عرضه شد و دو سال بعد در سال 1992، نسخه 3.2 ویندوز، این سیستم عامل را با پیشرفت بسیار بزرگ روبرو ساخت.

روز 24 آگوست سال 1995 شاهد عرضه یکی از بزرگ ترین جهش های تاریخ در رده سیستم عامل بود و در این روز ویندوز 95 روانه بازارهای جهانی شد.

در روز 15 می سال 1998، ویندوز 98 روانه بازار شد، البته عرضه عمومی آن برای کاربران در تاریخ 25 ژوئن همان سال انجام شد. این نسخه از ویندوز عملا نسخه بسیار کامل تر از ویندوز 95 بود.

با شروع هزاره سوم، ویندوز جدید مایکروسافت نیز نام خود را از این امر گرفته و ویندوز ME (مخفف Millennium  به معنای هزاره) در روز 14 سپتامبر سال 2000 میلادی روانه بازار شد.

در تاریخ 24 اگوست سال 2001، یکی از برترین سیستم های عامل تاریخ روانه بازار شد، ویندوز XP هنوز هم در بسیاری از کامپیوترهای جهان به عنوان سیستم عامل اصلی به کار گرفته می شود. البته مایکروسافت به تازگی پشتیبانی خود از این سیستم عامل را خاتمه داد.

ویندوز ویستا در تاریخ 8 نوامبر سال 2006 روانه بازار شد و عملا یکی از فاجعه بارترین ویندوزهای تاریخ بود. این سیستم عامل علیرغم جهش های گرافیکی و امکانات بسیار پیشرفته خود، به علت نیاز بالای سخت افزاری و همچنین باگ های متعدد به هیچ عنوان مورد قبول واقع نشد.

نسخه کامل شده و رفع ایراد شده ویندوز ویستا در تاریخ 22 جولای سال 2009 روانه بازار شد. این نسخه از سیستم عامل عملا نام متفاوتی را به خود گرفته و با نام ویندوز 7 ارائه شد. این نسخه از ویندوز یکی از نسخه های بسیار موفق ویندوز محسوب می شود.

پس از چند سال و با توجه به افزایش کاربری سیستم های لمسی، ویندوز 8 به عنوان سیستم عامل انقلابی مایکروسافت روانه بازار شد ولی تغییرات آن چندان مورد استقبال واقع نشدند. به این ترتیب نسخه اصلاح شده ای با نام ویندوز 8.1 به بازار روانه شد ولی باز هم کاربران از این نسخه چندان راضی نبودند. شایان ذکر است که تاریخ عرضه ویندوز 8، یکم آگوست سال 2012 و تاریخ عرضه ویندوز 8.1 27 آگوست سال 2013 میلادی بود.

سرانجام نسخه ای جدید از ویندوز با تلفیق امکانات ویندوزهای 8 و 7 به بازار عرضه شد. این ویندوز که ویندوز 10 نام گرفته است، به تازگی  روانه بازار شده است و هنوز نمی توان بازخورد عمومی نسبت به آن را پیش بینی کرد. این نسخه از ویندوز در تاریخ 15 جولای امسال یعنی کمتر از یک ماه پیش در اختیار برنامه نویسان قرار گرفت و تنها 14 روز بعد (29 جولای) در رده عمومی ارائه شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا