ثبت میراث فرهنگی با کمک پهپاد ها

کشور پرو در آمریکای جنوبی یکی از کشورهای غنی از میراث فرهنگی – باستانی است که به تازگی و در طرحی پیشگامانه برای حفظ سایت های باستانی خود از آسیب های اقلیمی و انسانی ، از هواپیماهای بدون سرنشین کمک گرفته است .

این کشور در کنار ابزار کلاسیک باستان شناسی برای نقشه برداری ، ثبت و حفاظت از سایت های باستانی ، هواپیماهای بدون سرنشین را نیز به کار گرفته تا بتواند بهتر و سریع تر اقدامات لازم جهت محافظت از میراث فرهنگی خود را انجام دهد . باستان شناسان این کشور تا کنون با استفاده از وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین و یا پهپادها ، 375 سایت باستانی را به ثبت رسانده اند که 63.5 درصد آن مرتبط با منطقه شهری لیما باست . لازم به توضیح است  که بسیاری از این سایت ها در میان ساختمان ها و خیابان های این شهر با بیش از نه میلیون نفر جمعیت قرار گرفته است و به طور قطع در معرض آسیب های متعددی قرار دارند .

آلدو واتاناو (Aldo Watanave) از هماهنگ کنندگان پروژه ثبت و حفظ میراث در وزارت فرهنگ این کشور به مساله دشواری ثبت سایت های باستانی قبل از ورود هواپیماهای بدون سرنشین پرداخته و این مشکلات را با پروژه جدید  به کارگیری هواپیماهای بدون سرنشین مقایسه کرده است و می گوید: « در آن زمان  در دهه های 1950 ، 1960 و 1970 میلادی برای به دست آورن عکس های هوایی از سایت های باستانی، ما باید صبر می کردیم تا یک ماهواره به بخشی خاصی از مدار برسد تا بتوانیم عکسی مناسب از منطقه خاصی تهیه کنیم. در حالی که امروزه با یک هواپیمای بدون سرنشین این کار به آسانی و در هر زمانی که لازم باشد، انجام می گیرد. »

واتاناو در توضیحات خود متذکر شد که در گذشته برای آماده کردن نقشه های مقیاسی و سه بعدی از یک سایت باستانی نیاز به ساعت ها کار و تجهیزات خاص بوده که این فعالیت ها با پهپادها آسان تر شده است. تقریبا با سه سال برنامه ریزی ، در حال حاضر نه هواپیمای بدون سرنشین در اختیار تیم باستان شناسی این کشور قرار دارد تا بتوانند به ثبت ، نقشه برداری و حفظ این آثار بپردازند.

لازم به ذکر است که از کل پهپادها ؛ چهار هواپیمای بدون سرنشین octocopter با هشت پروانه برای عکس برداری مورد استفاده قرار می گیرد و پنج هواپیمای بدون سرنشین quadcopter با چهار پروانه برای فیلم برداری از سایت های باستانی به کار می رود.

با به کارگیری این هواپیماهای بدون سرنشین ، حجم کاری در این بخش کاهش پیدا کرده و تنها با دو کارشناس یکی برای کنترل دستگاه و دیگری برای ثبت اطلاعات از طریق صفحه نمایش می توان به تمام امور رسیدگی کرد .

بر اساس اظهارات واتاناو ، در روش های سنتی ، تهیه یک نقشه دو تا سه روز به طول می انجامید در حالی که با این امکانات جدید در عرض چند دقیقه نقشه مورد نظر آماده می شود.

برای نمونه می توان از به کار گیری هواپیماهای بدون سرنشین در سایت باستانی Cajamarquilla که بزرگ ترین ارگ خشتی در ساحل مرکزی پرو محسوب می شود و در بین سال های 600 تا 730 میلادی ساخته شده ، اشاره کرد. در این عمل هواپیماهای بدون سرنشین آسیب های ناشی از اقدامات غیر قانونی انسانی و یا خطرات ناشی از تغییرات آب و هوایی همچون ال نینو را تشخیص داده و گزارش می کند.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا