تقارن بارش شهاب سنگ ها با آغاز ماه قمری

دنیای وسیع و پهناور کهکشان ها هنوز برای انسان ناشناخته بوده و میزان اطلاعات و دانش بشر در این حوزه بسیار محدود و اندک است . یکی از رویدادهای مهم ستاره شناسی که به صورت سالیانه تکرار می شود ، بارش شهاب سنگ ها در زمانی مشخص از سال است که به آن رویداد سالانه بارش شهاب سنگ  An annual shower of shooting stars  یا Perseids meteor shower  گفته می شود .

بارش شهاب سنگی در سال جاری نیز مانند سال های گذشته رخ داده و این موضوع سبب پدید آمدن مناظر بسیار زیبا و منحصر به فردی در سراسر دنیا شده است .  به گفته ستاره شناسان ، این بارش شهاب سنگی در سال جاری دارای درخششی بیش از حد معمول بود زیرا رخ دادن دوران اوج آن مقارن با زمان آغاز ماه قمری بوده که در نتیجه شاهد آسمانی تاریک تر جهت رصد ستارگان و شهاب سنگ ها بودیم .

به طور معمل پدیده بارش شهاب سنگ ها همه ساله از اواسط ماه ژوئن ( اواخر خرداد ماه ) شروع شده و تا اواسط ماه آگوست  ( اواخر مرداد ماه ) به اوج خود می رسد . در همین زمینه جیانلوکا ماسی Gianluca Masi دانشمند ستاره شناس مشهور و مدیر رصد خانه Acquaviva delle Fonti ضمن اعلام این موضوع که ستاره شناسان آماتور برای امسال شانس بسیار زیادی برای دیدن مناظر بدیع در آسمان دارند ، افزود : " تقارن زمانی اوج بارش شهاب سنگ ها در سال جاری به گونه ای است که نمی توان این رویداد را از دست داد . شرایط رصد بسیار عالی است . از سوی دیگر شرایط نجومی نیز کاملا مهیا بوده و به همین دلیل پیش بینی می شود تمامی انتظارات در این زمینه بر آورده شوند . "

وی در ادامه توضیحات خود افزود : " اگر چه در برخی مناطق ممکن است شرایط آب و هوائی ( مانند ابری بودن آسمان ) در رصد شهاب سنگ ها اختلال ایجاد کند ولی این بارش که از یازدهم آگوست ( 20 مرداد ) شروع شده است ؛ به مدت حداقل ده روز و تا 21 آگوست ( جمعه 30 مرداد ) ادامه خواهد داشت . "

به گفته ستاره شناسان این بارش شهاب سنگی ناشی از اجرام باقی مانده از دنباله داری بزرگ به نام سوئیفت تاتل به وجود آمده و معمولا شانس دیدن آن ها تا روز سوم شهریور ماه هر سال وجود دارد .

منبع

منبع 2

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا