برخورد شهاب سنگ تنها دلیل انقراض دایناسور ها نیست

سیناپرس:تمام اسناد بدست آمده حکایت از این دارد که این انقراض یک رویداد بزرگ بوده و اطلاعات بدست آمده از مطالعه فسیل ها نشان می دهد که نه تنها دایناسور ها منقرض شده اند، بلکه گونه های بسیار زیادی از جانداران آن دوران هم از بین رفته اند. این تغییرات ناگهانی موجب تکامل محیط زیست نیز شده است.
برای توضیح این تغییرات ناگهانی، نظریه برخورد شئ (که به احتمال زیاد یک شهاب سنگ یا یک ستاره دنباله دار) به جزیره یوکاتان در مکزیک مطرح است. گستره این برخورد به قدری بوده است که مانع تابش خورشید به جهان شده و موجب مرگ موجودات زنده شده است.

نظریه های بسیاری تا به امروز در مورد مرگ دایناسور ها مطرح شده است. اما در سال 1980 شواهد بیشتری از یک حفره بسیار بزرگ بر روی کره زمین بدست آمد. این حفره زمانی پیدا شد که گروه محقق شامل پدر و پسر (لویز آلوارز و والتر آلوارز)  در دانشگاه برکلی کالیفرنیا، این حفره عجیب به بزرگی 117 کیلومتر را در نزدیکی سواحل یوکاتان (که امروزه آن را جیکسولوب می شناسند) در مکزیک کشف کردند. اینکه تا آن زمان با وجود ماهواره ها و دیگر امکانات به وجود همچین حفره بزرگی توجه نشده بود، به نظر بسیار عجیب می آید ولی ناسا دلیل آن را مدفون شدن این حفره در طول دهه ها زیر یک کیلومتر سنگ و رسوب اعلام کرده است. این اطلاعات زمانی بدست آمد که شرکت های مکزیکی به دنبال مناطق نفت خیز کشور می گشتند . زمین شناسان ساختار این منطقه را منحنی پیش بینی کردند و بعد از مشاهدات بیشتر و اطلاعات گرفته شده از ناسا، شکل گرد آن را تایید کرد.

وسعت مساحت برخورد شهاب سنگ، 9.7 کیلومتر برآورد شده است. با نگاه به سنگواره های ثبت شده، می توان لایه ای به نام مرز K-T (k-T Boundary) را مشاهده کرد که این لایه به دوران زمین شناسی مزوزوییک بر میگردد که به گفته دانشگاه برکلی کالیفرنیا، این لایه از کوارتز،از یک لایه گرد و غبار سمی ایریدیوم غنی شده تشکیل شده است. ایریدیوم عنصر بسیار نادر در روی کره زمین است ولی در شهاب سنگ ها به فراوانی یافت می شود. با این وجود بعضی از محققین بر این عقیده هستند که ایریدیم می تواند از فوران آتش فشان نیز حاصل شود.

بعد از در نظر گرفتن تمام شرایط، بعضی از دانشمندان بر این باور هستند که قبل برخورد شهاب سنگ و اثرات فاجعه بار جانبی آن، دایناسورها در حال انقراض تحت عوامل دیگر بوده اند. مانند تنوع شدید آب و هوایی که میلیون ها سال قبل از برخورد شهاب سنگ دایناسور ها با آن روبرو شده بودند.

همزمان با این رویداد ها در اطراف هند، آتشفشان های بسیاری فوران کرده اند و باعث ایجاد لایه ای از عنصر ایریدیوم شده اند. بعضی از دانشمندان نیز آن را دلیل انقراض دایناسور ها می دانند ولی استاد دانشگاه برکلی، پاول رنه، معتقد است پدیده فوران اتشفشان در هند فقط می تواند دایناسور ها را ضعیف کرده باشد. پاول در نهایت به این نتیجه رسیده است که تمام این اتفاقات دست به دست هم دادند تا انقراض بخش زیادی از جانداران را در آن دوره رقم بزنند.