کشف شش گونه جدید ژن بیماری جذام

سینا پرس : دانشمندان چینی شش ژن مرتبط با بیماری جذام کشف کردند که بررسی و پژوهش بر روی این ژن ها می تواند به درمان این بیماری کمک کند .

یافته ها و نتایج این پژوهش ها ، از مطالعه و تحقیق 8 هزار و 313 نمونه به دست آمده است . تیم تحقیقاتی از موسسه بیماری های پوستی و امراض دستگاه تناسلی ایالت شاندونگ (Shandong Provincial Institute of Dermatology and Venereology) در شرق چین ، با همکاری موسساتی از کشورهای سنگاپور، ایالات متحده امریکا ، انگلستان و هلند در طول چهار سال تحقیق و پژوهش به چنین دستاوردهایی دست یافته است .

قابل توجه است که تا کنون ، دانشمندان چینی 18 زمینه ژنتیکی برای بیماری جذام را شناسایی کرده اند . ژانگ فورن (Zhang Furen) سرپرست این تیم پژوهشی در این رابطه توضیح می دهد : "  تیم تحقیقاتی ما در سال گذشته بر اساس هجده ژن به ایجاد یک مدل پیش بینی خطر (risk prediction model) در این بیماری پرداختند و آزمایش های آن را در 10 بخش و شهر در ایالت شاندونگ چین انجام دادند . "

از سوی دیگر دکتر ژانگ گوچنگ (Zhang Guocheng) معاون مدیر اجرایی موسسه و مرکز کنترل پوست و امراض دستگاه تناسلی با مرکز کنترل و پیشگیری بیماری چین اعلام کرد که استقرار این مدل ساخته شده ، باعث تشخیص زودهنگام بیماری جذام می شود . در واقع این اولین گام در تفسیر و تبدیل یافته های ما به فن آورهای عملی به حساب می آید .

بیماری جذام (Leprosy) یکی از بیماری‌ های واگیردار و عفونی مزمن است که از طریق دستگاه تنفسی و پوست منتقل می ‌شود و بیشتر پوست و اعصاب محیطی را درگیر می‌ کند .

عامل این بیماری ، یک باکتری اسید فاست (acid – fast bacilli) به نام مایکوباکتریوم (Mycobacterium) است . رشد این باکتری بسیار کند بوده ، به طوری که این باکتری در بافت نرم کف پای موش در طی یازده تا سیزده روز تکثیر پیدا می کند . این باکتری در پوست و اعصاب محیطی فرد بیمار وجود دارد و به علت از دست دادن حس و فعالیت حرکتی در بخش های درگیر ، منجر به تخریب بافتی و تغییر کل آن بافت می‌ شود . در واقع این بیماری در درجه اول توسط ضایعات پوستی و ناتوانی جسمی تدریجی مشخص می شود و با گسترش بیماری به صدمات اعصاب می انجامد و در نهایت تخریب بافتی را در پی خواهد داشت . دوره نهفتگی این بیماری بین دو سال تا ده سال است .

لازم به ذکر است که بیش از دویست هزار مورد جدید از جذام در سراسر جهان گزارش شده است . فقط در کشور چین هر ساله هزار نفر به این بیماری مبتلا می شوند .

این تحقیقات و پژوهش های انجام شده و نتایج حاصل از آن در مجله علمی آنلاین طبیعت ژنتیک (Nature Genetics) منتشر شده است .