تراشه‌ای که تلفن همراه را باهوش می‌کند

سال گذشته IBM تراشه پرقدرت و کم مصرف TrueNorth را معرفی کرد که با الهام از مغز انسان طراحی و ساخته شده است.

محققان این مرکز با توسعه این فناوری، به تازگی موفق به تولید معادل محاسباتی مغز موش شده‌اند؛ این شبکه از تراشه‌های TrueNorth، از 48 میلیون سلول عصبی مصنوعی (48 تراشه هرکدام شامل یک میلیون سلول عصبی مصنوعی) ساخته شده و بخصوص برای اجرای الگوریتم‌های یادگیری با بهره‌وری بیشتر طراحی شده است.

محققان این تراشه‌ها را neuromorphic می‌نامند، بدین معنی که آنها قادر به تقلید کردن از سلول‌های مغزی هستند. این الگوریتم‌ها، ستون فقرات پلت‌فرم‌های هوش مصنوعی- نرم‌افزارهایی مانند تشخیص چهره فیسبوک و مترجم گوگل هستند.

شبکه‌هایی از سلول‌های عصبی مصنوعی مانند TrueNorth، اجازه انجام سطحی از محاسبات در دستگاه‌های کوچک مانند تلفن همراه یا ساعت هوشمند را می‌دهند.

بجز قدرت محاسباتی بالا، میزان مصرف کم انرژی این شبکه قابل توجه است؛ پردازشگرهای مدرن حدود 1.4 میلیارد ترانزیستور دارند و انرژی زیادی بین 35 تا 140 وات مصرف می‌کنند، اما میزان مصرف انرژی تراشه TrueNorth تنها 70 میلی وات است که 5.4 میلیارد ترانزیستور را نیرودهی می‌کند.

این تراشه به ساختار سنتی تراشه‌ها متکی نیست، به همین دلیل محققان IBM بطور کامل یک زبان برنامه‌نویسی جدید و مجموعه‌ای از نرم‌افزارها را برای عملکرد تراشه طراحی کردند.

پروژه TrueNorth از سوی آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی (DARPA) آمریکا حمایت مالی شده و 200 همکار از هشت آزمایشگاه IBM و پنج دانشگاه با آن همکاری می‌کنند.