ماده ای که با مصدومیت سر تغییر رنگ می دهد

در این گزارش ویدیویی می توانید مشاهده کنید که چگونه دانشمندان با ساخت یک ماده خاص، شناسایی سریع آسیب های وارده به سر را ممکن ساخته اند. دکتر شو ین از دانشگاه پنسیلوانیا و همکاران او در تلاش های خود موفق به ابداع روشی شدند که با اعمال آن در هلمت ها می توان به کمک تغییر رنگ آگاه از آسیب دیدگی سر شد.

بسیاری از ورزش ها و تصادف های جاده ای با ضربه به سر همراه هستند ولی نشانه های قابل رویت این ضربات و آسیب های وارده به مغز ممکن است با تاخیر خود را نمودار کنند. این تیم با استفاده از نوع خاصی از پلیمر، ساختار لانه زنبوری خاصی را تولید کردند که بر اثر ضرباتی که فشار معینی را داشته باشند، در هم شکسته و تغییر رنگ می دهد.

تغییر رنگ بر اساس میزان ضربه وارده و همین طور شدت ضربه وارده تغییر خواهد کرد و رنگ های مختلفی مانند سبز و بنفش را به خود می گیرد. برای نمونه تصادف رانندگی با یک دیوار با سرعتی برابر با 128 کیلومتر بر ساعت موجب می شود تا رنگ این ماده از قرمز به سبز تغییر کند. حال تصادفی مشابه با یک خودروی وانت ( با سرعت مشابه) می تواند موجب اعمال نیروی 90 میلی نیوتون شود که این میزان فشار، رنگ ماده را از قرمز به بنفش تغییر خواهد داد.

دانشمندان قصد دارند تا از این فناوری برای کلاه های ایمنی ورزشی و کلاه خودهای نظامی سربازان و حتی هلمت های موتورسواری استفاده کنند. به این ترتیب پزشکان تنها با یک نگاه می توانند میزان ضربه وارده را تخمین زده و تصمیم گیری صحیح تری را انجام بدهند.

منبع

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا