رشد گسترده سرطان ریه در بین زنان دنیا

سینا پرس : برای نخستین بار ، پژوهش ها و آمارها نشان می دهند که سرطان ریه به عنوان عامل اصلی مرگ زنان در کشورهای ثروتمند محسوب می شوند . پیش از این بررسی ها ، تصور می شد که سرطان پستان عامل اصلی مرگ زنان است اما در حال حاضر سرطان ریه جایگزین سرطان پستان شده است .

قابل توجه است که دلیل اصلی این تغییر کشیدن سیگار عنوان شده است . برای چندین سال است که سیگار کشیدن در بین زنان رواج و افزایش بسیاری پیدا کرده است در حالی که این مساله در مردان دیده نمی شود . برای چند دهه است که سرطان ریه کشته های بسیاری در بین مردان داشته است و می توان گفت در بین دیگر سرطان ها ، سرطان ریه بالاترین رده را در کشته های سرطانی داشته است .

لیندزی توره (Lindsey Torre) از پژوهشگران انجمن سرطان امریکا در این رابطه توضیح می دهد که در حال حاضر ما شاهد مرگ زنانی هستیم که در اثر سرطان ریه جان خود را از دست می دهند و در واقع دلیل اصلی آن افزایش مصرف سیگار در بین زنان نسبت به سه دهه گذشته است .

قابل توجه است که به تازگی  انجمن سرطان امریکا گزارشی را بر اساس آمارهای ارائه شده توسط آژانس بین المللی تحقیقات سرطان در این رابطه منتشر کرد . در این گزارش آمده است که در سطح جهانی چهارده میلیون مورد جدید ابتلا به سرطان دیده شده و در سال 2012 میلادی هشت میلیون نفر بر اثر سرطان جان خود را از دست داده اند که این رقم در دو سال اخیر افزایش بیشتری داشته است .

لیندزی توره در این رابطه می گوید که کشورهای در حال توسعه ، از 57 درصد ابتلایان به سرطان ها و 56 درصد مرگ های ناشی از سرطان برخوردار هستند .

برای چندین دهه سرطان ریه در سراسر جهان علت اصلی مرگ در مردان محسوب می شده است و  در کشورهای فقیر سرطان پستان عامل اصلی مرگ در زنان بود . در بین انواع سرطان ها ، از سوی دیگر همراه با روند رشد سرطان ریه ، شیوع سرطان روده بزرگ نیز در سطح دنیا افزایش پیدا کرده و یکی از عوامل اصلی مرگ افراد در سراسر جهان اعلام شده است . با توجه به تعداد افراد مبتلا به سرطان های پروستات و پستان در مردان و زنان ، این بیماری ها به ترتیب شایع ترین سرطان ها در کشورهای ثروتمند محسوب می شوند .

در دهه 1950 میلادی سرطان ریه در ایالات متحده امریکا به عنوان قاتل اصلی مردان معرفی شده بود و در اواخر دهه 1980 افزایش سرطان ریه در زنان نشانگر روند افزایشی کشیدن سیگار در بین آنها اعلام شده است . قابل توجه است که در حال حاضر میزان مصرف سیگار در کشورهای پیشرفته کاهش داشته است . لیندزی توره اعلام کرد که در حال حاضر ما در ایالات متحده امریکا شاهد کاهش میزان مرگ ناشی از سرطان ریه هستیم .

موارد فوق در حالی اعلام می شود که علی رغم کشنده بودن بیماری سرطان ، موسسه امریکایی تحقیقات سرطان به تازگی  در گزارشی اعلام کرد که نیمی از سرطان ها قابل پیشگیری هستند . رژیم غذایی سالم ، خوداری از کشیدن سیگار یا ترک آن و ورزش کردن به میزان کافی می تواند در جلوگیری انواع سرطان ها نقش داشته باشد . واکسن هپاتیت در جلوگیری از سرطان کبد موثر است و واکسن HPV خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را کاهش می دهد .

لیندزی توره معتقد است که بزرگترین عامل ابتلا به سرطان ریه کشیدن سیگار است که البته در ابتلای به دیگر سرطان ها نیز نقش دارد . ترک سیگار در میانسالی می تواند حدود 60 درصد از خطر مرگ ناشی از سرطان ریه را کاهش دهد . به گفته کارشناسان ، ترک سیگار در هیچ زمانی دیر نخواهد بود و تاثیرات مثبت زیادی بر بدن فرد خواهد داشت .  

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا