تشخیص زود هنگام مشکل مغزی با کمک قلم های دیجیتالی

از مدت ها پیش پزشکان برای تشخیص بیماری های خاص مغزی مانند آلزایمر و پارکینسون از بیماران درخواست می کردند تا تصاویری را برای آنها نقاشی کنند ولی این روش چندان موثر نبود. دلیل این امر این بود که پزشکان می بایست درک و برداشت شخصی خود از شکل ترسیم شده را در نتیجه گیری دخیل می کردند و همین امر نیز می توانست ضریب خطا را افزایش بدهد. به همین دلیل نیز بسیاری از پزشکان این روش را غیر مناسب ارزیابی می کردند.

حال متخصصان مرکز MIT تصمیم به استفاده از این روش برای ساخت یک فرایند دقیق تر برای شناسایی این گونه بیماری ها گرفته اند. این متخصصان تصمیم گرفتند تا شرایطی را مهیا کنند که کوچک ترین تفاوت های ترسیم شکل در افراد را نیز بتوان تشخیص داد و به این ترتیب امکان شناسایی نشانه های بیماری فراهم خواهد آمد.

برای دست یابی به چنین سطحی از دقت، استفاده از کامپیوتر به عنوان یک گزینه بسیار بدیهی مطرح بود. برای انتقال تصاویر ترسیم شده به کامپیوتر نیز این تیم تصمیم به استفاده از قلم های نوری گرفت. حال با در دست گرفتن این قلم توسط افراد مورد آزمایش می توان به صورت مستقیم و همزمان با رسم تصویر توسط آنها، شرایط بیمار بودن یا سلامتی فرد را مورد بررسی قرار داد.

فرایند کلی این روش به این ترتیب است که افراد عادی زمان مشخصی را به فکر کردن برای اعمال فرایند ترسیم اختصاص می دهند. این زمان در کسانی که با مشکلات حافظه دست و پنجه نرم می کنند، مانند بیماران آلزایمری، بیشتر از یک فرد عادی خواهد بود. بیمارانی که با مشکلاتی مانند پارکینسون روبرو هستند نیز به صورت کلی پروسه ترسیم را با تقلا کردن بیشتری به انجام می رسانند.

حال با استفاده از یک الگوریتم خاص می توان میزان مکث، میزان فشار بر روی قلم و میزان راحتی در ترسیم را اندازه گرفت و با محاسبات دقیق کامپیوتری می توان احتمال وجود بیماری های مغزی را با دقت بسیار بالایی تشخیص داد. با کمک این روش می توان بیماری را در مراحل اولیه شکل گیری پیش بینی کرده و با اعمال اقدام های مناسب از تشدید آن جلوگیری به عمل آورد.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا