مرکز ملی فضای مجازی تجربیات خود را با دیگر کشورهای اسلامی به مشارکت می گذارد

به گزارش ایرنا از مرکز ملی فضای مجازی، مهندس محمد حسن انتظاری در اولین نشست هماهنگی مسئولین فضای مجازی 35 کشور اسلامی افزود: باید از طریق رسانه های اجتماعی پرمخاطب پیام اسلام را به گوش جهانیان رساند و اسلام واقعی را در برابر گروه های بدخواه که تولید محتوای ضد اسلام می کنند، معرفی کنیم.
وی تاکید کرد: ما برای رساندن پیام اسلام به جهان باید از تمامی رسانه ها استفاده کنیم و شکی نیست که رسانه های نوین در این حوزه نقش بسیار مهمی دارند.
انتظاری اظهار کرد: باید برای حفظ هویت، حفظ سبک زندگی اسلامی، ارایه خدمات پیشرفته و صیانت فرهنگی در این حوزه، برنامه ریزی داشته باشیم که در ایران با ابتکار هوشمندانه مقام معظم رهبری شورای عالی فضای مجازی به عنوان نقطه کانونی متمرکز برای سیاستگذاری، تصمیم گیری و هماهنگی در این حوزه تشکیل شده است.
وی بیان کرد: در حال حاضر برنامه های متعددی در این زمینه هم به تصویب رسانده و هم در حال پیشبرد است.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به این که رسانه های عمومی نقش فعالی در رسانه های اجتماعی ندارند و باید این نقش را بدست آورند، گفت: تجربیات مهمی در کشور بدست آوردیم که قرار شده است تا در نشست های مرتب و ادواری با مسئولان کشورهای اسلامی برنامه های مشترکی را پیش برده و تجربیاتمان را در اختیار آنها قرار دهیم.
وی در این نشست با تاکید بر اهمیت فضای مجازی و تاثیرات آن بر زندگی افراد گفت: فضای مجازی ویژگی های خاص خود را بر جامعه تحمیل می کند و تحولات چشمگیری را در اجتماع ایجاد کرده است.
انتظاری با اشاره به تعریف فضای مجازی در مرکز ملی فضای مجازی کشور که آن را ادامه اجتماع انسانی بر بستر شبکه های ارتباطی و اطلاعاتی می داند، افزود: تحولات فضای مجازی از تحولات حوزه فناوری شروع شده و اکنون با پیشرفت سریع در همه حوزه ها بر تمام ابعاد زندگی همچون اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و حاکمیتی تاثیر گذاشته است.
وی بیان کرد: یکی از مهمترین وجوه عصر حاضر و تحولات جدید این است که رسانه های سنتی در رقابت جدی با رسانه های نوظهور در فضای مجازی قرار گرفتند و با توجه به این که جایگاه ظهور این فناوری در غرب بوده است با ورود به جوامع اسلامی، سبک زندگی و ارزش های خاص فرهنگ غربی را با شدت بیشتری وارد کرده است.
انتظاری با بیان این که یکی از دلایلی که رسانه های اجتماعی نوظهور مورد توجه کاربران در جوامع قرار گرفتند خدماتی است که ارایه می دهند، تاکید کرد: با توجه به فقدان رسانه های بومی فضای مجازی، رسانه های خارجی ارتباطات بین مردم را در جوامع اسلامی به دست گرفتند.
وی ادامه داد: در حال حاضر جریان اخبار و جریان فرهنگی در کشورهای اسلامی تحت تاثیر شبکه های اجتماعی خارجی قرار گرفته است بنابراین مسئولان و کارشناسان این حوزه در برابر این تحولات مسئولیت حفظ استقلال رسانه ای و فرهنگی و حفظ هویت کشورهای خود را بر عهده دارند.
اولین نشست هماهنگی بین مسئولین فضای مجازی 35 کشور اسلامی همچون سوریه، لبنان، عربستان، افغانستان، پاکستان، آذربایجان، عراق، کویت و فلسطین با دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور برگزار شد.
در این نشست مباحث فضای مجازی و ظهور پدیده های نوین همچون شبکه های اجتماعی، بازی های رایانه های، وضعیت فعلی فضای مجازی در دنیا و آینده پژوهی، بررسی رویکرد توسعه رسانه، حکمرانی در حوزه فضای مجازی مطرح و تبادل تجربیات و اطلاعات میان مسئولان فضای مجازی کشورهای اسلامی انجام گرفت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا