معجون استارتاپ تریگر با دو طعم IT/ICT و تجهیزات پزشکی

 مونا ناصری، دبیر رویداد استارتاپ، درباره علت نامگذاری این رویداد توضیح داد: تریگر به معنای ماشه اسلحه محسوب می‌شود و ما این نام را برای رویدادمان انتخاب کردیم چرا که این رویداد تلنگری برای آغاز استارتاپ و کسب و کار نوپا است. سومین رویداد استارتاپ تریگر 24 (startup rtigger) با حمایت ستاد فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از 24 مردادماه آغاز شده است و تا 30 مردادماه ادامه خواهد داشت.

وی تفاوت این رویداد با دیگر رویدادهای دیگر چون استارتاپ ویکند را اینگونه عنوان کرد: رویدادهایی چون استارتاپ ویکند سه روزه هستند، محور اصلی آنها IT است و آموزش های کمتری دارند.
اما در تریگر خانواده کارآفرینی را تشکیل داده‌ایم که شروع مسیر یک زنجیره است و برگزیدگان وارد نخستین حلقه از یک زنجیر می‌شوند. به این صورت وضعیت پایدارتری را برای ایجاد و توسعه ی کسب و کار خودخواهند داشت.
وی افزود: همچنین تلاش کرده‌ایم رویداد تریگر نیازهای دانشجویان ایرانی را برای شروع یک کسب و کار تامین کند و برای این منظور جمعی از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف چندین ماه رویدادهای مشابه داخلی و خارجی را مطالعه کرده اند تا به مدل فعلی استارتاپ تریگر دست پیدا کنند.
دبیر سومین رویداد «استارتاپ تریگر» درباره برنامه هایی که در این رویداد رخ می‌دهد توضیح داد: چهار روز ابتدای این رویداد آموزشی است و دانش مورد نیاز برای آماده کردن مدل کسب و کار، نحوه ی ارائه ی ایده و هم چنین تیم سازی به آن ها منتقل می شود.
وی بیان کرد: در این رویداد ما مدیران ارشد شرکت‌ها، کارآفرینان نمونه و سرمایه گذاران مرتبط را برای ارتباط گرفتن با دانشجویان دعوت می‌کنیم تا شرکت‌کنندگان با برنامه‌ها و ایده‌های آنها بیشتر آشنا شوند. با این روش دیگر نیازی نیست تا علاقه‌مندان پشت خط منشی‌های مدیران بمانند تا بتوانند با آنها ارتباط برقرار کنند.
ناصری از جمله دیگر برنامه‌های این رویداد به «ملاقات سریع» اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات دانشجویان در شروع کسب و کار، شناخت افراد توانمند و متقاعدسازی ان ها برای حضور در تیم شان است. برای این مهم ما بخش ملاقات سریع (fast meeting) را تعریف کرده‌ایم تا شرکت کنندگان 90 ثانیه وقت ملاقات با دیگر اعضا داشته باشند.
وی افزود: به این صورت شرکت کنندگان روزانه با 17-18 نفر ملاقات می‌کنند و در مدت کوتاهی می‌توانند با تمامی شرکت کنندگان این رویداد آشنا شوند. برای آشنایی بیشتر هم رزومه و عکس اعضا را در دیوار نصب کرده‌ایم تا برای تیم سازی افراد بتوانند کسانی که پتانسیل همکاری با آنها را دارند شناسایی کنند.
به گفته دبیر این رویداد در روز چهارم استارتاپ تریگر گروه‌ها تشکیل شده و ایده نهایی مشخص می‌شود. پس از معرفی ایده و تیم از هشت صبح پنجشنبه رقابت بین تیم‌ها آغاز شده و تیم‌ها طی دستورالعمل به واقعیت تبدیل شدن ایده قدم به قدم جلو می‌روند و این روند تا 12 ظهر جمعه ادامه خواهد داشت.
وی با اشاره به این که سومین رویداد استارتاپ تریگر برای اولین بار به صورت جداگانه رقابت تیم‌های «فنی و مهندسی» و «IT/ICT» را در برمی‌گیرد، بیان کرد: در این دوره با توجه به ورود ایده‌های فنی- مهندسی در کنار متخصصان و فعالان حوزه IT/ICT تعدادی از فعالان حوزه‌ی تجهیزات پزشکی نیز مهمان رویداد خواهند بود و در این مدت شرکت‌کنندگان می‌توانند با سرمایه‌گذاران بالقوه‌ی طرح‌های خود ملاقات کنند.
به گفته ناصری، این ترکیب از ایده‌های IT/ICT و حوزه خاص از صنعت در دوره‌های بعد نیز تکرار خواهد شد و ایده‌های مطرح شده از نیازهای فعلی صنعت خواهند بود که سرمایه‌گذاران مربوط به موضوع نیز در طول رویداد حضور خواهند داشت.
وی افزود: بدین ترتیب شرکت‌کنندگان با حضور در یک رویداد استارتاپ تریگر به طور هم زمان همراه با فرایند تیم‌سازی امکان تعامل سازنده با سرمایه‌گذاران را نیز خواهند داشت.
دبیر رویداد «استارتاپ تریگر 3» گفت: این رویداد که به صورت فشرده طی 6 روز برگزار می‌شود آموزش‌های لازم برای تبدیل ایده به یک استارتاپ را در اختیار مخاطب می‌گذارد. همچنین در طول رویداد از طریق برنامه‌های متفاوت فرایند تیم سازی ممکن خواهد شد.
وی بیان کرد: برای چهار روز ابتدایی این رویداد 6 کارگاه در نظر گرفته شده است که دو کارگاه به صورت عمومی برای هر دو گروه و 4 عنوان به صورت تخصصی و موازی برگزار می‌شود و در دو روز پایانی شرکت‌کنندگان به صورت جداگانه در دو بخش ذکر شده به رقابت خواهند پرداخت.
ناصری با اشاره به این مسئله که از هر دو موضوع شرکت کننده در این رویداد سه گروه برتر انتخاب می‌شود افزود: در مجموعه به این شش تیم برگزیده شده 10 میلیون تومان جایزه نقدی تعلق می‌گیرد. ضمن این که در بخش IT/ICT برگزیدگان شانس ورود به برنامه شتاب دهنده‌ی شریف و استقرار 6 ماهه در مجتمع خدمات فناوری شریف به همراه حمایت مالی و مشاوره های فنی و کسب و کار را نیز خواهند داشت.
وی در ادامه به این مسئله اشاره کرد که برای استفاده از برنامه شتاب دهنده‌ی شریف، لازم است حداقل 50 درصد از بنیان‌گذاران تیم، دانشجو یا فارغ‌التحصیل دانشگاه صنعتی شریف باشند.
به گفته دبیر اجرایی سومین رویداد استارتاپ تریگر، در بخش فنی مهندسی- تجهیزات پزشکی علاوه بردریافت جایزه نقدی، حمایت مالی از طرف دفتر توسعه و انتقال تکنولوژی شریف به منظور توسعه طرح های سه تیم برتر صورت می‌گیرد.
وی همچنین به این نکته تاکید کرد که برای استفاده از حمایت مالی دفتر توسعه و انتقال تکنولوژی شریف، لازم است حداقل یک نفراز بنیانگذاران تیم، دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف باشند.
به گفته ناصری تا کنون دو دوره از این رویداد فصلی در اسفندماه 93 و اردیبهشت 94 برگزار شده است و دو تیم از تیم‌های برگزیده فعالیت خود را در شتاب‌دهنده شریف آغاز کردند. دوره چهارم استارتاپ تریگر نیز پاییز 94 برگزار خواهد شد.
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از حامیان اصلی سومین استارتاپ تریگر است و طراحی، برنامه‌ریزی و برگزاری این رویداد را ستاد توسعه ایده‌های کارآفرینانه برعهده دارد.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، همچنین مرکز کارآفرینی، شتاب‌دهنده، مرکز رشد فناوری‌های پیشرفته و دانشگاه صنعتی شریف از دیگر حامیان استارتاپ تریگر 3 هستند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا