کشف تدفینی دو هزار ساله در روسیه

در طول انجام پروژه ساخت فرودگاه جدید در نزدیکی شهر روستوف- نا- دونو (Rostov-on-Don) یک تدفین تاریخی کشف شده که در نوع خود کم نظیر بوده است. یک تیم کاوش و بررسی به سرپرستی رومن میموهود (Roman Mimohod) از موسسه باستان شناسی روسیه در محل حضور پیدا کرده و تدفینی دو هزار ساله را از زیر خاک بیرون آورده اند . کاوشگران بر اساس آثار و شواهد موجود در این قبر معتقد هستند این تدفین متعلق به یک زن اصیل سرمتی (Sarmatian noblewoman) است .  

قابل توجه است که سَرمَت ها یکی از مجموعه اقوام باستانی و چادر نشین ساکن استپ ‌های جنوب روسیه و شمال دریای سیاه بودند که شاخه غربی از سکاها به شمار می‌ آمدند و در قرون 4 و 5 پیش از میلاد زندگی می‌ کردند. اقوام سرمتی در دنیای باستان در داشتن زنان جنگجو بسیار شهرت داشتند . برخی از محققان تصور می کنند این زنان الهام بخش شکل گرفتن اساطیر یونانی آمازون بوده اند.

باستان شناسان در کاوش این قبر ، بیش از یکصد سرنیزه آهنی کشف کردند . از دیگر اشیاء به دست آمده از این محل می توان به یک جواهر با کتیبه فینیقی یا آرامی و تعدادی جواهرآلات ساخته شده از طلا اشاره کرد که تصور می شود به یک دوره زمانی طولانی مدت ، از قرن اول پیش از میلاد تا قرن اول پس از میلاد تعلق داشته باشد.

رومن میموهود سرپرست این تیم کاوش در مصاحبه ای مطبوعاتی در رابطه با این کشف می گوید : « این قبر یک کشف منحصر به فرد محسوب می شود. من تا کنون چنین ترکیبی را مشاهده نکرده ام و حتی درباره آن نشنیده ام. »

او در ادامه توضیحاتش در رابطه با دوره طولانی مدت قدمت اشیاء کشف شده اظهار داشت : « این می تواند به آن معنا باشد که این اشیاء کهن و ابزار قدیمی برای مدت طولانی نسل به نسل گشته تا به این زن اصیل رسیده و در نهایت با او به خاک سپرده شده است .»

منبع 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا