بازسازی آسیب‌های نخاعی در بافت عصبی با سلول‌های بنیادی

در این روش درمانی از سلول‌های استخراج شده از سلول‌های بنیادی جنینی انسان، حاوی سلول‌های پروژنیتور استفاده می‌شود؛ این سلول‌ها بطور بالقوه می‌توانند عملکرد ضعیف اعصاب را بهبود ببخشند.

به گفته دکتر ریچارد فسلر، استاد جراحی مغز و اعصاب مرکز پزشکی دانشگاه راش و محقق اصلی این پروژه، درحال حاضر هیچ درمان موفقیت‌آمیزی برای معکوس کردن آسیب نخاعی وجود ندارد؛ اما این امید وجود دارد که با تزریق مستقیم سلول‌های بنیادی به محل ضایعه، عملکرد حسی یا حرکتی اعصاب آسیب‌دیده بهبود پیدا کرده و درنتیجه، تأثیر قابل توجهی در کیفیت زندگی بیماران دچار آسیب نخاعی ایجاد شود.

آزمایش بالینی برای ارزیابی سطح ایمنی و فعالیت افزایش دوز سلول‌های خاص (سلول‌های پروژنیتور الیگودندروسیت) یا AST-OPC1 بر روی تعدادی از بیماران دچار آسیب نخاعی برنامه‌ریزی شده است.

محققان برای انجام آزمایش بالینی، بدنبال بیماران مرد و زن در سنین 18 تا 65 سال هستند که به تازگی (کمتر از یک ماه) دچار آسیب نخاعی از ناحیه گردن شده‌اند که این آسیب، منجر به فلج جزئی یا کلی در دست‌ها، پاها و تنه شده است. بیماران دچار آسیب نخاعی در مهره‌های گردنی C5-C7، حس و حرکت در اندام فوقانی و تحتانی خود را از دست داده‌اند.

بیمار باید ظرف 25 روز پس از آسیب‌دیدگی آماده غربالگری شده و ظرف 14 تا حداکثر 30 روز پس از سانحه، تحت درمان با تزریق سلول‌های AST-OPC1 قرار بگیرد.

درحال حاضر یکی از بیماران دچار آسیب نخاعی از گردن به بیمارستان منتقل شده و کار تزریق سلول‌های بنیادی AST-OPC1 بخوبی انجام شده و هیچ عوارضی درحین عمل گزارش نشده است.

آزمایش بالینی شامل تست تزریق سه دوز سلول‌های AST-OPC1 درست در محل آسیب‌دیدگی است؛ تیم تحقیقاتی با روش‌های تصویربرداری پیشرفته، سطح ایمنی و فعالیت این روش درمانی را مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

این امکان وجود دارد که در آینده از این روش برای درمان آسیب اعصاب محیطی یا سایر بیماری‌ها که نخاع را تحت تأثیر قرار می‌دهند، مانند مولتیپل اسکلروز (MS)  یا اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) نیز استفاده شود.

دانشگاه راش دومین مرکز تحقیقاتی در آمریکا محسوب می‌شود که موفق به توسعه این رویکرد درمانی جدید شده است.

1. سلام خواهرم براثرضایعه نخاعی دچار پلرستزی ازناف تا پایین شده است سه سال،لطفا جهت انجام سلول بنیادین کمک کنیدکجابایدبریم ممنون09332453313