وظیفه دانشگاه دانش بنیان کردن اقتصاد است

نخستین جشنواره ملی اختراعات و ابتکارات دانشگاه جامع علمی کاربردی از 25 مرداد در مرکز همایش های بین المللی برج میلاد تهران گشایش یافته است و تا 27 مرداد به کار خود ادامه خواهد داد. هدف از برگزاری این جشنواره که در دو بخش رقابتی و نمایشگاهی و یک بخش جانبی برگزار می شود، تجاری‌ سازی اختراعات و ایجاد بستر مناسب برای توسعه کارآفرینی است. بخش رقابتی جشنواره، شامل رقابت اختراعات، کارآفرینان و شرکت های فناور و بخش نمایشگاهی، شامل شرکت های پشتیبان و مراکز فعال علمی کاربردی و بخش جانبی شامل برگزاری کارگاه های آموزشی خواهد بود.

دکتر محمدعلی اخباری؛ سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی در حاشیه برپایی این جشنواره به خبرنگار سیناپرس، گفت: در دانشگاه جامع علمی کاربردی پژوهش غیرکاربردی انجام نمی شود لذا دانشجویان ما پژوهش محور هستند. یعنی دوره کارشناسی ارشد آنها حتما باید در قالب یک پروژه تعریف شود. پژوهش هایی هم که انجام می شود از دل صنعت، خدمات و کشاورزی بیرون می آید. دانشگاه ما عرضه محور نیست بلکه تقاضامحور است و اینگونه نیست که بگوییم ما این پژوهش را انجام دادیم هرکه خواست استفاده کند و نخواست استفاده نکند.

وی افزود: پژوهش هایی که در دانشگاه جامع علمی کاربردی انجام می شود بدین صورت است که یک دستگاه از ما برای انجام کار پژوهشی تقاضا می کند، این تقاضا را بررسی می کنیم و در صورت تصویب وارد فاز اجرایی می شود. بنابراین پژوهش های ما مشکلی از مشکلات صنعت یا خدمات یا کشاورزی را مرتفع می کند.

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی خاطرنشان کرد: دانشگاه ما تنها دانشگاهی است که از دل صنعت بیرون آمده است. مثلا چند خودروساز که در کشور فعالند، همه اینها علمی کاربردی دارند. یا صنعت چرم ما، صنعت نساجی ما علمی کاربردی دارند. چون این دانشگاه از دل صنعت بیرون آمده دیگر بحثی به نام عدم ارتباط صنعت و دانشگاه معنا ندارد. این مدل جدیدی است که در کشورهای توسعه یافته به مرحله اجرا درآمده و انشاالله ما هم بتوانیم با اجرای کامل آن، بیشترین ارتباط را با صنعت و خدمات و کشاورزی داشته باشیم.

اخباری در پاسخ به این پرسش که در زمینه حمایت از اقتصاد دانش بنیان تا چه اندازه موفق بودید؟ گفت: وظیفه دانشگاه جامع علمی کاربردی، دانش بنیان کردن اقتصاد است. یعنی وقتی یک دانشجوی ما، مهارتی را می آموزد، برود و این مهارت را به کار بگیرد. در این صورت منافع ملی کشور در زمینه دانش بنیان کردن اقتصاد تامین می شود. این همان رویکردی است که مقام معظم رهبری از آن به اقتصاد مقاومتی تعبیر کرده اند و ما امیدواریم آن را جامه عمل بپوشانیم.

وی با اشاره به تعامل خوب دانشگاه جامع علمی کاربردی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تصریح کرد: معاونت علمی در برپایی نخستین جشنواره ملی اختراعات و ابتکارات دانشگاه، نقش اساسی را ایفا کرد. علاوه بر این نماینده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در شورای فناوری ما حضور دارد که به تقویت این ارتباط کمک می کند.     

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا