پروتزهای خارجی با ویژگی‌های آناتومیک بیماران ایرانی هماهنگ نیست

پژوهشگر مرکز تحقیقات استخوان، مفصل و بافت‌های وابسته دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی معتقد است از آن جا که شرکت های غربی سازنده پروتز براساس ویژگی های آناتومی و بیومکانیکی جامعه خود به ساخت پروتز اقدام می کنند با وجود تفاوت های نژادی میان جامعه غربی و شرقی، پروتزهای غربی نمی تواند در جامعه شرقی عملکرد مورد نیاز را داشته باشد.

فرشاد صفدری در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه میزان قوس استخوان ران مهم ترین عامل بر کاهش عمر قرارگیری کمپوننت فمورال پروتز است، تاکید کرد: اندازه گیری میزان قوس استخوان فمور (ران) بر روی نحوه قرارگیری کمپوننت فمورال پروتز از جمله عواملی است که می‌تواند با سایش و فرسایش پروتز به کاهش طول عمر آن منجر شود.

با اشاره به اینکه مطالعات انجام شده بر روی تعویض مفصل هیپ (لگن) به خصوص در افرادی که به آرتروز مبتلا هستند، نشان دهنده عمر کوتاه پروتزها است، گفت: مطالعات انجام شده به دنبال افزایش طول عمر پروتزهای تعویض شده و پیشگیری از تاثیرگذاری قوس استخوان ران بر روی کمپوننت فمورال پروتز است.

وی اضافه کرد: چگونگی آناتومی مفصل و استخوان و نحوه جراحی و برش توسط پزشک معالج می‌تواند بر روی عمر پروتزها تاثیرگذار باشد. پزشکان معالج به دنبال دستیابی به روش جراحی مناسبی هستند تا با افزایش عمر پروتز، زمان انجام جراحی بعدی برای تعویض پروتز را به تعویق بیاندازند و در صورت امکان آن را از بین ببرند.

این پژوهشگر ارشد مرکز تحقیقات اختر تصریح کرد: میزان تاثیرگذاری قوس استخوان ران بر روی نحوه قرارگیری کمپوننت فمورال پروتز از جمله عواملی است که در سال های اخیر مورد توجه محققان است که این مطالعه برای اولین بار بر روی جامعه ایرانی انجام شده است.

وی اضافه کرد: در طول مطالعه انجام شده از 30 بیمار که تحت جراحی مفصل زانو بودند، عکس تمام طول اندام فوقانی گرفته شد که در تمامی عکس ها برخی زاویه ها از جمله میزان قوس استخوان فمور اندازه گیری شد.

صفدری با بیان اینکه با افزایش میزان قوس استخوان فمور میزان قرارگیری کمپوننت فمورال به سوی خم شدن است، خاطرنشان کرد: با خم شدن کمپوننت فمورال عمر پروتز کاهش می یابد و این در حالی است که انجام مجدد عمل جراحی تعویض مفصل بسیار گران قیمت و نسبت به جراحی اول پیچیده تر است.

وی تاکید کرد: شرکت های آمریکایی و اروپایی سازنده پروتز براساس ویژگی های آناتومی و بیومکانیکی جامعه خود به ساخت پروتز اقدام می کنند و این در حالی است که با وجود تفاوت های نژادی میان جامعه غربی و شرقی، استفاده پروتزهای غربی برای جامعه شرقی نمی تواند عملکرد مورد نیاز را داشته باشد.

این عضو مرکز تحقیقات استخوان، مفصل و بافت های وابسته در پایان یادآور شد: اگر کارگذاری پروتز به صورت صحیح انجام نشود، میزان سایش و فرسایش آن افزایش می یابد و میزان عمر پروتز به شدت کاهش می یابد که بی ثباتی زانو را به همراه دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا