حضور مراکز علمی و دانشگاهی در تهیه برنامه حفاظت از پلنگ ایرانی

علی تیموری اظهار کرد: همکاری و بهره گیری از ظرفیت های اجرایی، علمی و تحقیقاتی مراکز دانشگاهی سراسر کشور و لزوم ایجاد زمینه های توسعه ظرفیت و توانمندسازی گروه های مردم نهاد و جلب مشارکت فعالان حوزه حیات وحش در رابطه با برنامه ملی حفاظت و مدیریت پلنگ ایرانی از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی افزود: در مرداد ماه سال جاری ضمن مکاتبات رسمی با ریاست 60 مرکز علمی و دانشگاهی در سراسر کشور و دعوت بیش از 220 تشکل یا فعالان حوزه محیط زیست طبیعی و حیات وحش، سه نوع فرم برای مراکز، گروه ها و افراد دوستدار محیط زیست از طریق موسسه تخصصی مطالعات پلنگ آسیایی طراحی و ارسال شده است.
تیموری ادامه داد: به دلیل فعالیت کمتر تعدادی از مراکز دانشگاهی یا در دسترس نبودن برخی اساتید به علت تعطیلات تابستانی، با درخواست های متعددی برای تمدید مهلت ارسال فرم ها روبرو شدیم بر این اساس، مهلت ارسال فرم های یاد شده تا تاریخ 10 شهریور ماه تمدید شد.
وی گفت: شناسایی و دعوت گروه های مردم نهاد و فعالان حوزه حیات وحش در سراسر کشور بر اساس فهرست سمن های ثبت شده در دفتر آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست و عضویت در پورتال تخصصی پلنگ ایرانی صورت گرفته است.
تیموری افزود: زمینه های موردنظر برای مشارکت شامل موضوع های تحقیقات و پایش، آموزش و برنامه های اجتماع محور، عکاسی، تصویربرداری و مستندسازی حیات وحش است.
در ماه های گذشته با اجرای برنامه تحلیل ذینفعان (گروه های اثرگذار یا اثرپذیر) در مورد موضوعات حفاظت و مدیریت پلنگ در ایران، نقش اقشار مختلف ذینفعان در این رابطه شناسایی شده و بر این اساس، اقدامات مقتضی صورت گرفته یا در دست انجام است.
پلنگ ایرانی بزرگترین یا یکی از بزرگترین زیرگونه های پلنگ است که بومی غرب آسیا است و در فهرست جانوران در معرض خطر انقراض قرار دارد.
ایران مهمترین زیستگاه پلنگ در خاورمیانه است و جمعیت مناسب پلنگ در این کشور امکان بقای گروه های کوچک این حیوان در قفقاز، شرق ترکیه و ترکمنستان را از راه مهاجرت های بین مرزی افزایش می دهد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا