شرکت‌های دانش‌بنیان،حلقه مفقوده ارتباط صنعت و دانشگاه

 تأمین و تولید تجهیزات و ملزومات پزشکی یکی از مهم‌ترین عرصه‌های مورد نیاز کشور است. چراکه این حوزه با سلامت جامعه سروکار دارد و از طرف دیگر به واسطه آن که بیشتر این تجهیزات توسط شرکت‌های فعال در حوزه فناوری‌های پیشرفته تولید می‌شوند، اغلب به واردات این تجهیزات نیاز داریم . اما نقش شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور حوزه پزشکی، در حقیقت نقش محوری و اساسی است . این شرکت‌ها قادرند علاوه بر رفع نیازهای کشور در این عرصه، زمینه صادرات محصولات فناورانه و دانش‌بنیان خود را فراهم کنند و از این رهگذر، به توسعه اشتغال و رشد اقتصادی کشور کمک کنند.

دکتر رسول خضری، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در این ارتباط به خبرنگار سیناپرس گفت: طبق برنامه، پیش‌بینی شده بود تا پایان برنامه پنجساله پنجم، 50درصد شرکت‌های تولیدی ما دانش بنیان باشند اما متأسفانه این میزان به 5درصد هم نرسیده است. ما انتظار داریم  تحولی در این عرصه ایجاد شود. اکنون بیشتر نیازهای  کشور در حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی از طریق واردات تأمین می‌شود و برآوردها نشان می‌دهد حدود 70درصد تجهیزات ما در حوزه پزشکی وارداتی است. باید شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این حوزه تقویت شوند. با تکیه بر شرکت‌های دانش‌بنیان هم بحث اشتغال سروسامان پیدا می‌کند و هم به اقتصاد مقاومتی کمک می‌شود. علاوه براین امکان صادرات این محصولات هم برای کشور به وجود می‌آید، محصولاتی باکیفیت که قدرت رقابت با محصولات دیگر کشورها را دارند. این موضوع باید به طور جدی در دستور کار دولت قرار گیرد تا به آن سهم 50درصدی که در قانون پیش‌بینی شده برسیم.

وی افزود: دولت باید ضمن حمایت‌های مالی و معنوی از شرکت‌های دانش‌بنیان، روند مراحل اجرایی کار را که خیلی دست‌و‌پاگیر است و معضلات زیادی برای توسعه کسب و کار دانش‌بنیان ایجاد می‌کند، اصلاح کند. اگر حلقه ارتباط دانشگاه با صنعت و تولید پررنگ‌تر و محکم‌تر شود و پژوهش‌های دانشگاهی تقاضامحور و بر اساس مدل بومی باشد، آن زمان تبدیل علم به فناوری و سپس تبدیل فناوری به ثروت اتفاق می‌افتد. این حلقه مفقوده همان شرکت‌های دانش‌بنیان هستند که می‌توانند بخوبی نقش خود را ایفا کنند.

خضری درباره وضع کنونی پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های کشور برای خودکفایی در عرصه تولید تجهیزات پزشکی گفت: دانشگاه‌های نسل اول ما دانشگاه‌های آموزشی بودند. دانشگاه‌های نسل دوم، پژوهشی و دانشگاه‌های نسل سوم که اکنون به دنبال آن هستیم دانشگاه‌های کارآفرین هستند. برای این‌که کارآفرین باشیم باید نقشه راه داشته باشیم و به نظر من اکنون پتانسیل، ظرفیت، دانش و  نیروی‌انسانی توانمند و فرهیخته کافی برای دستیابی به این هدف در اختیار داریم و با یک مدیریت قوی امکان تحقق این هدف دور از انتظار نخواهد بود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های فعالیت‌های دانش‌بنیان این است که با کمترین سرمایه بیشترین سود را به همراه دارد. دنیا به سمت تجارت‌های با وزن صفر در حرکت است. ما اکنون در این فکر هستیم که بشکه 100لیتری نفت را به قیمت50 دلار صادر کنیم در حالی که شرکت‌های فناور، گوشی‌های تلفن همراه چندصد گرمی را  به قیمت 900لار می‌فروشند. صادرات محصولات با وزن صفر به معنی صادرات محصولاتی است که بر فکر و اندیشه مبتنی باشند.                

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا