امکان پیش بینی آب و هوا از یک ماه قبل

تغییرات آب و هوایی ناگهانی پیش بینی آب و هوا را دشوار می کند و هرقدر که فناوری در تلاش برای رسیدن به پیش بینی دقیق هوا پیش می رود، بازهم ضریب خطای این پیش بینی ها، رقم بالایی خواهد بود. دستگاه های فعلی نیز در پیش بینی تغییرات آب و هوایی قریب الوقوع ضعیف عمل می کنند. در همین راستا گروهی از محققان چینی موفق به ساخت سیستمی شده اند که می تواند از سی روز قبل آب و هوای خطر ساز را پیش بینی کند.

مواجهه انسان با  آب و هوا وضعیت بسیار حساسی دارد به طوری که کوچک ترین تغییر در شرایط جوی می تواند عواقب جبران ناپذیری را در پی داشته باشد. در این میان حتی تئوری هایی مانند اثر پروانه ای وجود دارند که تغییرات آب و هوایی یک منطقه را به کل جهان تعمیم می دهند. بر اساس نظریه اثر پروانه ای که توسط ادوارد لورنز ارائه شده است،  تغییر کوچک در آب و هوای یک منطقه (برای مثال بال زدن یک پروانه) باعث ایجاد تغییری بزرگ (برای نمونه، طوفان) در آب و هوای نقطه دیگری از کره زمین شود. این اصل به آن معنی است که پیش بینی وضعیت آب و هوایی بیش از یک هفته قبل امکان پذیر نیست زیرا متغیر های آب و هوایی به حدی زیاد هستند که یک ابر کامپیوتر هم نمی تواند آن را دنبال و پیش گیری کند.

بر اساس همین نظریه دکتر شیا ژی یه تصمیم به ساخت دستگاه کوچک تر از ابعاد مرسوم گرفت. این محقق و تیم تحت نظر او با محدود کردن تمرکز خود به مناطق محلی توانستند بارش باران های شبه موسمی منطقه ای خاص را از سی روز قبل پیش بینی کنند. اگر پیش بینی این دستگاه تکرار پذیر باشد می توان بارش باران های سیل آسا را از یک ماه قبل پیش بینی کرد و برای آن چاره اندیشید.

به این ترتیب و در صورتی که آزمایش های میدانی این پروژه با موفقیت همراه باشد، به زودی شاهد همه گیر شدن آن در مراکز هواشناسی خواهیم بود. شایان ذکر است که طوفان ها و بارش های پیش بینی نشده در طول هر سال موجب ایجاد میلیون ها دلار خسارت ملی و در برخی از موارد، خسارت های جانی می شوند. به همین دلیل نیز این سیستم ساده می تواند میزان بسیاری بالایی از صرفه جویی را با خود به همراه داشته باشد.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا