درمان های شناختی اعتیاد ارائه می شود

 دکتر محمدتقی جغتایی با اعلام این مطلب افزود: لزوم ارتباط بین علوم پایه و بالینی در اعتیاد و تاثیر همکاری بین رشته ها در درمان اعتیاد (مانند همکاری نوروبایولوژیست ها با روانپزشکان) ، از مهمترین رویکردهای کنگره امسال دانش اعتیاد است . به گفته وی، مباحث ژنتیک در اعتیاد نیز امسال برای اولین بار مورد تبادل نظر و توجه اساتید، محققان، درمانگران و صاحبنظران حوزه اعتیاد در کنگره دانش اعتیاد قرار می گیرد.

وی اظهار داشت: مباحث مربوط به تصویربرداری مغز در معتادان که محل ها و مسیرهای درگیر با مواد مخدر در مغز را نشان می دهد و مسایل مربوط به نوع مواد که چگونگی تاثیر نوع مواد بر بخش های مختلف مغز را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهند، از دیگر مباحث جدید کنگره دانش اعتیاد هستند. رئیس نهمین کنگره بین المللی دانش اعتیاد همچنین، شرکت بیش ار ۲۰ سخنران مطرح بین المللی که عمدتا از کشورهای اروپایی ، امریکا ، سوئد ، ژاپن و… شرکت می کنند را از دیگر ویژگی های کنگره امسال ذکر کرد.

رئیس مرکز تحقیقات سلولی مولکولی دانشگاه علوم پزشکی ایران به اهمیت موضوع اعتیاد در جامعه و نتایج مطالعه انجام شده در کشور اشاره کرد و گفت: مردم اعتیاد را بزرگترین مشکل سلامتی جامعه می دانند و این نگرش به دلیل ابعاد گسترده تخریب فردی و اجتماعی معضل اعتیاد است که آن را به بیماری روانی، زیستی و اجتماعی تبدیل کرده است.

وی افزود: سالهاست که طبق بررسی های انجام شده، نتیجه گرفته اند که بیماریهای قلبی – عروقی و تصادفات دو عامل عمده مرگ و میر در ایران است اما بار اجتماعی و حجم تاثیرات مخرب اعتیاد بر روی فرد معتاد، خانواده و اطرافیان او، آنقدر گسترده است که اهمیت آن را کمتر از بیماری های قلبی – عروقی و تصادفات، نمی دانیم.

جغتایی اظهار داشت: با توجه به اهمیت موضوع اعتیاد و ابعاد گسترده تاثیرگذاری این بیماری از نظر فردی، اجتماعی و خانوادگی، کنگره دانش اعتیاد فرصت مناسبی است که همه افراد و متخصصان جامعه ، ابعاد مختلف آن را از جنبه های اقتصادی، جامعه شناسی، بیولوژیک، روانشناسی و … مورد بحث و تبادل نظر قرار بدهند.

وی افزود: این کنگره سه روزه همچنین فرصت مناسبی است که سازمانهای دولتی و غیردولتی (NGO) درگیر و متولی درمان و توانبخشی اعتیاد بتوانند تجربیات خود را در اختیار دیگران قرار بدهند و در عین حال ، نیازهای این حوزه را مطرح کنند.

رئیس نهمین کنگره دانش اعتیاد با اشاره به دریافت بیش از ۹۰۰ مقاله علمی، برای کنگره امسال، اظهار داشت:  داوری و انتخاب مقالات هنوز به پایان نرسیده اما با توجه به تنوع نگرش ها و ابعاد مختلف مطرح شده در این مقالات، شرکت کنندگان می توانند از مقالات منتخب که قرار است در هفت سالن بصورت سخنرانی و پوستر ارائه می شود، بهره لازم را ببرند.

وی افزود: در کنگره بین المللی دانش اعتیاد، آخرین یافته های علمی حوزه اعتیاد که در جهان مطرح است، توسط اساتید و صاحبنظران خارجی ، به شرکت کنندگان این کنگره ارائه می شود.

نهمین کنگره بین المللی دانش اعتیاد از ۱۸ تا ۲۰ شهریور ماه از سوی مرکز تحقیقات سلولی مولکولی دانشگاه علوم پزشکی ایران و با همکاری دهها سازمان و نهاد دولتی و غیردولتی در مرکز همایش های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می شود

مرکز تحقیقات سوءمصرف و وابستگی به مواد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ، ستاد مبارزه با مواد مخدر، سازمان غذا و دارو و دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، سازمان بهزیستی کشور، یونیسف UNICEF، دفتر منطقه ای UNODC و موسسه فرهنگی اکو از جمله همکاران این کنگره هستند.

مرکز ملی مطالعات اعتیاد، ستاد توسعه علوم فناوریهای شناختی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه UCLA، پژوهشکده علوم شناختی، سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، شبکه سلامت، معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، انجمن روان پزشکی ایران، انجمن روانشناسی ایران، سازمان پزشکی قانونی کشور، جمعیت خیریه تولدی دوباره در این کنگره همکاری دارند.  محورهای این کنگره بین المللی شامل بيولوژی اعتياد، ژنتيک و اپی ژنتيک، تشخيص و سنجش اعتياد، مصرف الکل و عوارض آن، روان درمانی های اعتياد، رفتارهای جنسی در سوءمصرف مواد، پرستاری و مددکاري در اعتياد، مشکلات جسمي در مصرف مواد، اختلالات همراه روانپزشکي در اعتياد است.

همچنین پژوهش در اعتياد و اپيدميولوژی مصرف مواد، پيشگيری از اعتياد، اعتياد و مسايل قانونی، درمان و بازتوانی در اعتياد، اعتیاد و مسایل اجتماعی، اعتیاد در کودکان، اعتیاد در زنان، آموزش اعتیاد، و اعتیاد در رسانه از دیگر مباحث مورد توجه در این کنگره است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا