درمان ام اس با کمک تخم مرغ گندیده

پژوهش های جدید دانشمندان نشان می دهد که تخم مرغ های فاسد شده و بد بو می تواند به عنوان یک عامل درمانی در بیماری های خود ایمنی بدن مانند ام اس مورد استفاده قرار گیرد . بر این اساس وجود مقادیر زیادی از سولفید هیدروژن در تخم مرغ های گندیده می تواند در مداوای این گروه از بیماری ها موثر باشد . این مواد با تاثیر گزاری روی سیستم ایمنی بدن و به طور ویژه روی عملکرد تنظیم سلول های تی T cells  و سلول های  Tregs در درمان بیماری هایی از قبیل ام اس تاثیرات مثبتی دارند . این سلول ها نقش مهمی در کسب اطمینان از واکنش بدن به التهابات و آسیب های وارد شده به بدن ایفا می کنند . لازم به توضیح است که پژوهش های انجام شده نشان می دهد که سلول های مورد بحث (سلول های تی T cells و سلول های  Tregs )  در موارد متعددی از بیماری های خود ایمنی دچار اختلال شده و قادر به انجام دقیق وظایف خود نیستند .

در همین رابطه سونگ تائو شی Songtao Shi پژوهشگر دانشگاه پنسیلوانیا University of Pennsylvania اعلام کرد : " سولفید هیدروژن H2S نقش مهمی در بدن انسان ایفا می کند . ویژگی های این ماده بسیار جالب توجه است و اگرچه میزان زیاد این ماده سمی بوده و گازی زیان آور است ولی بدن انسان به آن نیاز داشته و همواره به تولید میزان معینی از این گاز در سلول های خود می پردازد . "

دکتر سونگ تائو شی و تیم تحقیقاتی وی در آزمایش های خود دریافتند که موش هایی که میزان تولید سولفید هیدروژن در بدن آن ها کاهش داشته ، دارای میزان زیادی از متیل ( ریشه یک ظرفیتی هیدروکربن با فرمول . CH3 )  در ژن Foxp3 خود هستند .

تحقیقات این تیم پژوهشی نشان داد که سولفید هیدروژن سبب ایجاد تغییر در فاکتورهای NFYB بدن می شود  و این کار از طریق اضافه کردن یک اتم گوگرد به آن و تنظیم فاکتور های  Tet1 و Tet2 صورت می گیرد . این فرایند در اصطلاح علمی ، sulfhydration نام دارد .

مطالعات انجام شده نشان می دهد که کاهش سطح سولفات هیدروژن موجب تغییر در ساختار Tet1 و Tet2 در سلول های تی می شود که مهمترین پیامد آن معیوب شدن عملکرد و وظایف Tregs ها است . در این تحقیقات همچنین مشخص شد که این نقش در سیستم ایمنی بدن را می توان از طریق اضافه کردن سولفات هیدروژن با کمک منابع خارجی مرتفع کرده و دکتر شی در خاتمه تحقیقات خود این چنین نتیجه می گیرد : " این موضوع کاملا واضح است که سولفید هیدروژن نقش بسیار مهمی در تنظیم عملکرد سیستم ایمنی بدن دارد . "

در پایان لازم به توضیح است که شرح کامل این تحقیقات و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله علمی ایمنی Immunity  منتشر شده است .