بازگرداندن شنوایی موش های ناشنوا با نوعی پروتئین

سیناپرس: گروهی از دانشمندان دانشگاه میشیگان و هاروارد توانستند با تحریک تولید پروتئین در گوش موش های ناشنوا، شنوایی را به آنها باز گردانند.

وقتی صدا وارد گوش های ما می شود، گیرنده های ویژه ای که درون گوش قرار دارند به نوسان در می آیند. هر یک از این سلول های گیرنده از طریق نوعی سیناپس به سلول عصبی مشخص متصل است. وقتی این سیناپس ها به صورت درستی فعالیت می کنند، ارتعاش دریافت شده گیرنده به سلول عصبی منتقل شده و در پایان مغز قادر به شنیدن صدا خواهد بود. اما این سیناپس ها به علت سالمندی و یا قرارگیری در معرض صداهای بلند آسیب ببینند، شنوایی ما نیز دچار افت می شود.

در آزمایش جدیدی که دانشمندان به انجام رساندند، ابتدا موش های سالم در معرض صداهای بلند قرار گرفتند و همین سبب شد که تا حدی به سیناپس های شنوایی موجود در گوش آنها آسیب وارد شده و در نتیجه از میزان شنوایی آنها کاسته شود. سپس این موش ها با شیوه ای که «بازترکیب شرطی ژن» نامیده می شود تحت درمان قرار گرفتند. در این شیوه، از داروهایی ویژه برای فعال سازی ژنها در سلول های منتخب استفاده می شود. در این آزمایش، داروهای استفاده شده موجب رشد نوعی پروتئین به نام «نوروتروفین-3» شد. این پروتئین نقش مهمی در تولید و حفظ سلامت سیناپس های متصل به گیرنده های شنوایی دارد.

پس از دو هفته، مشخص شد که موش هایی که تحت این شیوه درمانی قرار گرفته بودند، بسیار سریع تر از موش های گروه کنترل که هیچ درمانی بر روی آنها صورت نگرفته بود، بهبود یافتند. این دانشمندان امیدوارند بتوانند این درمان را برای انسان ها هم به کار گیرند. آنها بر این باورند که برای انسان ها هم می توان با تحریک نوروتروفین-3، قوه شنوایی را بازگرداند.

این پژوهش در ژورنال eLife منتشر شده است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا