آیا همه فارغ‌التحصیلان پرستاری، به این حرفه علاقمندند؟

یکی از مهم ترین اهدافی که در حرفه پرستاری بر آن تاکید  می شود، احترام به شخصیت و حفظ شأن افرادی است که تحت مراقبت قرار می گیرند. در واقع مراقبت های پرستاری بایستی منجر به سودرساندن به بیماران و مددجویان و جلوگیری از آسیب های جسمی و روحی آن ها شوند. به همین دلیل یکی از مهم ترین کارهای روزمره پرستاران، اتخاذ درست تصمیم های اخلاقی و حرفه ای و همچنین آگاهی کامل از دلایل انتخاب یک تصمیم در مقابل تصمیم های دیگر می باشد.

بدیهی است هر چه قدر که پرستاران، «ارزش های حرفه ای» تدوین شده برای شغل خود را بهتر رعایت نمایند، کیفیت مراقبت ها و عملکرد آن ها افزایش می یابد. با این حال برخی مطالعات نشان داده اند که تفاوت های شخصیتی پرستاران می تواند میزان رعایت ارزش های حرفه ای توسط آن ها را تغییر دهد. در واقع «شخصیت» که به مجموعه ای از ویژگی های روانی اطلاق می شود، می تواند به طور پایدار بر رفتار حرفه ای افراد تاثیر گذاشته و در موقعیت های گوناگون، ارزش های حرفه ای خاص افراد را تعیین نماید.

پژوهشگرانی از دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز به منظور بررسی این موضوع و یافتن رابطه هایی بین ویژگی های شخصیتی پرستاران با میزان رعایت ارزش های حرفه ای توسط آنان، مطالعه ای توصیفی را با مشارکت 200 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستان های آموزشی وابسته به این دانشگاه شامل بیمارستان های گلستان، امام خمینی، ابوذر، شفا و طالقانی به انجام رسانده اند.

برای انجام این آزمایش، پرستاران واحدهای ذکر شده که محدوده سنی اکثر آن ها 30 تا 39، حدود 60 درصد متاهل و نزدیک به 80 درصد آن ها زن بودند، تحت آزمون شخصیتی و همچنین آزمون ارزش های حرفه ای قرار گرفتند. در آزمون اول پنج ویژگی شخصیتی شامل روان نژندی، گشودگی به تجارب، برون گرایی، توافق پذیری و باوجدان بودن مورد ارزیابی قرار گرفتند. در آزمون دوم نیز ابعادی نظیر مراقبت، عمل گرایی، حرفه ای شدن، اعتماد و عدالت بررسی گردیدند.

نتایج این پژوهش نشان می دهد که بین ابعاد مختلف ارزش های حرفه ای، بعد «مراقبت» به طور قابل توجهی با ویژگی های شخصیتی برون گرایی، توافق پذیری و همچنین باوجدان بودن مرتبط است. به عبارت دیگر هر چه این ابعاد شخصیتی در پرستاران قوی تر باشد، مراقبت از بیماران به نحو مطلوب تری انجام می شود.

همچنین بر اساس نتایج به دست آمده از این پژوهش که به صورت مقاله ای علمی پژوهشی در مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان دوره 14 شماره 5 به چاپ رسیده، پرستارانی که برون گراتر و باوجدان تر هستند، از سطح عمل گرایی بالاتری برخوردار بوده و قابل اعتمادتر می باشند ودر نتیجه سطح بالاتری از حرفه ای شدن را نشان می دهند.

محققین مجری این پژوهش در تبیین یافته های خود بیان نموده اند که افراد برون گرا با توجه به دارا بودن ویژگی هایی از قبیل اجتماعی و فعال بودن، به راحتی می توانند با حرفه خویش ارتباط برقرار نموده و نسبت به آن علاقه نشان دهند. همچنین افراد باوجدان، نسبت به حرفه و شغل خود تعهد بیشتری نشان داده و در نتیجه از لحاظ کمی و کیفی وظایف شخصی خود را به نحو احسن انجام می دهند.

بنا بر نظر محققین، از آن جایی که برخورداری از این گونه ویژگی های شخصیتی می تواند بر رعایت درست و مناسب ارزش های های حرفه ای پرستاران تاثیرگذار باشد، هنگام انتخاب و گزینش نیروی انسانی در این بخش، می توان این ویژگی ها را به عنوان ملاک های مناسب مورد بررسی قرار داد.

منبع: الهیاری بیاتیانی، ف.، فیاضی، ص.، جهانی، س. و ساکی مالحی، ا. 1394. بررسی ارتباط ویژگیهاي شخصیتی و رعایت ارزشهاي حرفهاي پرستاران شاغل در بیمارستانهاي آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اهواز در سال 1393. مجله علوم پزشکی رفسنجان، دوره 14، شماره 5، ص‌ص 378-367.

لینک منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا