مضرات نوشابه های گازدار؛از تسریع در روند پیری تا ابتلا به سرطان

به گزارش ایرنا از هلث، محققان آمریکایی می گویند: افرادی که روزی دو قوطی نوشابه مصرف می کنند سریع تر از افرادی که هرگز نوشابه نمی نوشند، پیر می شوند.

محققان دانشگاه «کالیفرنیا» در یک مطالعه متوجه شدند، افرادی که روزی دو قوطی نوشابه مصرف می کنند، تغییراتی در دی.ان.ای آنها ایجاد می شود که سلول های آنها را 4.6 سال پیرتر از افرادی می کند که هرگز نوشابه نمی نوشند.

محققان همچنین متوجه شدند که تلومرهای (قسمت انتهایی کروموزوم که از دی.ان.ای افراد محافظت می کند) در افرادی که نوشابه مصرف می کنند کوتاه تر از سایر افراد است.

***افزایش میل به مصرف خوراکی های شیرین

از سوی دیگر دکتر «هانس پیتر کوبیز» متخصص فیزیولوژی در دانشگاه «بنگور» انگلیس می گوید: مصرف روزی دو قوطی نوشابه، برداشت افراد از مزه های شیرین را از بین می برد و ولع آنها را به مصرف هر چه بیشتر خوراکی های شیرین افزایش می دهد.

وی افزود:همچنین از آنجایی که مزه شیرینی با سامانه پاداش در مغز ارتباط دارد در نتیجه افراد تعداد دفعات مصرف شیرینی را در روز افزایش می دهند.

***ارتباط با ابتلا به سرطان

مطالعه محققان دانشگاه «کبک» کانادا نشان می دهد، زنانی که بیش از سه قوطی نوشابه شیرین گازدار در هفته مصرف می کنند، خطر ابتلا به سرطان سینه در آنها افزایش می یابد.

محققان متوجه شدند که هر چقدر زنان نوشابه های شیرین گازدار بیشتر مصرف کنند حجم سینه آنها بیشتر می شود که این خود یک عامل خطر ساز برای ابتلا به سرطان است.

محققان می گویند: زنانی که سینه های متراکم تری دارند خطر ابتلا به سرطان سینه در آنها بیشتر است.

***آسیب به استخوان ها

محققان آمریکایی می گویند:مصرف مقدار زیادی نوشابه به استخوان های انسان صدمه می زند زیرا معمولا مقادیر زیادی اسید فسفریک به این نوع نوشابه ها برای طعم دار شدن، اضافه می شود.

مطالعه سال 2006 محققان دانشگاه «تافت» بوستون آمریکا نشان داد، زنانی که روزی دو قوطی نوشابه مصرف می کنند تراکم مواد معدنی در استخوان لگن آنها کمتر از زنانی است که هفته ای یک قوطی نوشابه مصرف می کنند.

محققان می گویند، احتمالا کافین موجود در نوشابه های گازدار سبب کاهش تراکم مواد معدنی در استخوان لگن می شود زیرا کافئین با خطر کاهش تراکم استخوان ارتباط دارد.

***آسیب به دندان ها 

از دیگر مضرات مصرف نوشابه های گازدار شیرین می توان به آسیبی که آنها به دندان ها می زنند اشاره کرد.

به گفته محققان، قند با باکتری موجود در جرم دندان واکنش نشان می دهد و اسیدهای مضری تولید می کند که می تواند سیب پوسیدگی دندان ها شود.

محققان دانشگاه «بیرمینگهام» متوجه شدند که ضرر نوشابه های گازدار برای دندان ها در سه دقیقه اول که مصرف می شود نسبت به آب میوه ای که به همان اندازه قند دارد، 10 برابر بیشتر است.

محققان اسید سیتریک که به نوشابه های گازدار برای دادن طعم دار کردن آنها افزوده می شود را عامل این موضوع می دانند.

آنها می گویند:حتی نوشابه های رژیمی که قند کمی دارند نیز برای دندان ها مضر هستند زیرا آنها نیز حاوی اسید سیتریک هستند.

***آسیب به معده کودکان

با وجود این که نوشابه های گازدار معمولا تسکینی برای بهم خوردگی معده محسوب می شود اما به همان اندازه می تواند برای میکروب های موجود در معده کودکان مضر باشد.

به گفته پزشکان، جدار معده و روده ها اغلب بطور موقت از میکروب های معده آسیب می بینند و مصرف زیاد نوشابه های شیرین می تواند این موضوع را بدتر کند زیرا باکتری ها از این قندها تغذیه می کنند.

پزشکان با هشدار به والدین نسبت به دادن نوشابه های گازدار به کودکانشان می گویند، نوشابه های رژیمی نیز مشکل ساز هستند زیرا جذب این شیرین کننده ها توسط معده نیز مشکل است.

***بلوغ زودرس دختران 

محققان بلوغ زودرس دختران را از دیگر مضرات مصرف نوشابه های گازدار عنوان می کنند و می گویند: مصرف بیش از یک قوطی نوشابه در روز بلوغ دختران را جلو می اندازد.

محققان دانشگاه «هاروارد» در آمریکا در یک مطالعه با بررسی شش هزار دختر نوجوان متوجه شدند، دخترانی که بیش از 1.5 قوطی نوشابه گازدار در روز مصرف کرده بودند نسبت به دخترانی که هفته ای دو نوشابه و یا کمتر مصرف کرده بودند 2.7 ماه زودتر به بلوغ رسیدند.

محققان می گویند: نوشیدنی هایی که قند اضافی دارند سطح انسولین بدن را افزایش می دهند که به نوبه خود به افزایش غلظت هورمون های جنسی زنانه مانند استروژن منجر می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا