خطر مرگ آنی با تزریق خودسرانه انسولین

به تازگی خبرهایی مبنی بر تزریق خودسرانه انسولین در باشگاه های بدن سازی به منظور عضله سازی منتشر شده است.چندی پیش نیز معاون امور ورزش اداره کل ورزش و جوانان استان تهران از پلمب 49 باشگاه بدنسازی توزیع کننده داروهای غیر مجاز در سطح استان تهران خبر داده بود.

دکتر ساسان شرقی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود:تزریق انسولین حتی برای بیماران نیازمند به انسولین باید با مراقبت و کنترل شدید قند و گلوکز خون و زیرنظر پزشکان یا پرستاران آموزش دیده انجام شود.
وی ادامه داد:پزشک یا پرستار هنگام تزریق انسولین مرتب قندخون بیمار را کنترل می کند و از آنجایی که علایم افت قند ناشی از تزریق انسولین را می شناسند، درصورتی که بیمار با افت قند مواجه شود، به سرعت اقدامات لازم را انجام می دهند. 
فوق تخصص غدد اظهار کرد:در صورتی که فردی نیاز به انسولین نداشته باشد و انسولین تزریق کند، افت قند پیدا می کند و از آنجایی که بیشتر این افراد علایم افت قند را نمی شناسند، اقدام لازم را انجام نمی دهند و با عوارض متعدد و در صورتی که افت قند شدید باشد با خطر مرگ مواجه می شود. 
شرقی در مورد عوارض افت قند ناشی از تزریق خودسرانه و بدون نیاز به انسولین توضیح داد: تزریق انسولین سبب رها شدن قند در سلول ها می شود بنابراین روی متابولیسم چربی ها و پروتئین ها تاثیر می گذارد و در درازمدت سبب چاقی مفرط و عوارض ناشی از چاقی می شود. 
وی همچنین افزایش فشار خون، بروز بیماری های قلبی، کلیوی و کبدی، اختلال در میزان چربی های بدن و عملکرد غده پانکراس را از دیگر عوارض تزریق خودسرانه انسولین برشمرد. 
مسوول آموزش پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم، فلج، کما و در نهایت مرگ آنی را از دیگر موارد تزریق خودسرانه انسولین دانست و گفت: در هنگام تزریق انسولین برای بیمار، علاوه بر کنترل میزان قندخون، میزان گلوکز او نیز کنترل می شود و یک سرم داخل وریدی ثابت به بیمار متصل می شود تا درصورتی که نیازی به تزریق گلوکز مشاهده شد، بلافاصله به بیمار تزریق شود. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا