تاثیر داروهای ضدالتهاب در درمان شیزوفرنی

سیناپرس: گروهی از دانشمندان دانشگاه اوترخت هلند به این نتیجه رسیدند که برخی داروهای ضدالتهاب نظیر آسپرین، استروژن و فلوموسیل می تواند به کاهش علایم شیزوفرنی بیانجامند. این مطالعه به تازگی در کنفرانس داروشناسی روانی عصبی کالج اروپا (ECNP) در برلین ارائه شد.

با این که سال ها است که پزشکان بر این باورند که تقویت سیستم دفاعی بدن می تواند به درمان شیزوفرنی کمک کند، اما تا مدتها هیچ گونه شواهد مقتنی دال بر اثربخشی این شیوه به دست نیامده بود. به هر حال، دانشمندان هلندی در بررسی مجدد 26 پژوهش مهم انجام شده در این حوزه به این نتیجه رسیدند که افزودن مواد ضدالتهاب به داروهای ویژه شیزوفرنی می تواند تاثیر مثبتی بر بیماران مبتلا به شیزوفرنی داشته باشد.

سیستم ایمنی بدن با برخی بیماری های روانپزشکی نظیر شیزوفرنی و یا اختلال دوقطبی مرتبط هستند. شیزوفرنی با سیستم ژنی HLA در ارتباط است که بر روی کروموزوم ششم انسان یافت می شود. این سیستم تعیین کننده ویژگی های سیستم ایمنی بدن است.

مطالعه اخیر نشان داد که آسپرین، استروژن ها در زنان و نیز آنتی اکسیدان های ان- استیل سیستین (فلوموسیل) می تواند به نتایج چشمگیری در بهبود نسبی بیماران مبتلا به شیزوفرنی بیانجامد. در این میان، برخی دیگر از عوامل ضدالتهابی دیگر نظیر سلکوکسیب، مینوسیکلین و نیز اسیدهای چرب، تاثیر چندانی ندارند.

در حال حاضر حدود 24 میلیون نفر در سراسر دنیا به شیزوفرنی مبتلا هستند، اما شیوه درمان این بیماری از 50 سال پیش تاکنون تغییر چندانی نیافته است. مطالعات در گذشته نشان داده بود که در بیماری های روانی مختلف نظیر شیزوفرنی، مقدار آنتی اکسیدان های موجود در مغز و نیز نشانگرهای ضدالتهابی کاهش می یابد.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا