تعادل بخشی به آب های زیرزمینی با اهتمام مدیران و پشتیبانی مالی

برداشت های بی رویه از منابع آب زیرزمینی در بسیاری از دشت های کشور، علاوه بر کاهش حجم سفره های آب زیرزمینی و کاهش کیفیت آب در این مناطق، در بعضی نقاط فرونشست زمین را هم به دنبال داشته است. مسایلی که نه تنها محیط زیست و امنیت غذایی جامعه را تهدید می کند بلکه اثرات مستقیمی بر زندگی ساکنان این مناطق دارد و حتی بیم آن می رود که در صورت تداوم این روند، بخش هایی از سرزمین پهناور ایران در دهه های آینده خالی از سکنه شود.

از همین رو مسوولان دولتی به ویژه در وزارت نیرو، طرحی را برای ساماندهی به منابع آب های زیرزمینی ارایه کرده اند که در این طرح، با همکاری سایر دستگاه های مسوول از جمله وزارت جهاد کشاورزی، نسبت به احیا و تعادل بخشی به منابع آب های زیرزمینی اقدام کنند. این طرح که با پشتیبانی نمایندگان مجلس، کارشناسان و صاحب نظران مواجه شده، در صورت اجرای درست و اصولی می تواند بسیاری از نگرانی ها در این زمینه را برطرف کند و به جبران بخشی از خسارت هایی که کشور از این ناحیه متحمل شده است، بپردازد.  

مهندس ستار محمودی؛ قائم مقام وزیر نیرو در این ارتباط به خبرنگار سیناپرس گفت: با وقوع خشکسالی ها، دو بخش در کشور دچار صدمات سنگینی شدند؛ یکی تالاب ها و دریاچه ها که از مهم ترین نمونه آن می توان به دریاچه ارومیه و تالاب بختگان اشاره کرد. یکی هم آب های زیرزمینی که از 609 دشت کشور حدود 294 دشت دچار پایین رفتن سطح آب زیرزمینی و کاهش حجم و در بعضی از موارد، تغییر در کیفیت آب شدند.

وی افزود: ماهیت طرح تعادل بخشی به آب های زیرزمینی بسیار مهم است چراکه طی سال های متمادی به ویژه در سال های اخیر، منابع آب های زیرزمینی به دلیل شدت برداشت و بهره برداری، با کاهش حجم روبرو شدند. در ابتدای دولت یازدهم یکی از مواردی که در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفت تا برای آن چاره جویی شود همین بحث منابع آب زیرزمینی است.  

این مقام مسوول در وزارت نیرو خاطرنشان کرد: البته از 10-12 سال پیش هم طرحی برای کمک به منابع آب های زیرزمینی وجود داشت اما این طرحی نبود که به لحاظ منابع مالی و دیگر جهات، به صورت قوی حمایت شود. وزارت نیرو با بازنگری این طرح، طرح تازه ای مشتمل بر 11 پروژه اصلی که هر پروژه زیرمجموعه هایی دارد، ارایه کرد.

محمودی در ادامه اظهار کرد: طرح تعادل بخشی به آب های زیرزمینی، مجموعه کل دشت های کشور را شامل می شود. اقداماتی که برای هر دشت در نظر گرفته شده متناسب با شرایط آن دشت خواهد بود. در بعضی دشت ها محدود کردن بهره برداری و در بعضی جاها تغذیه مصنوعی دشت ها در نظر گرفته شده است.

قائم مقام وزیر نیرو با تاکید بر لزوم اهتمام مدیران و پشتیبانی مالی از این طرح، گفت: اعتبارات این طرح برای سال جاری در مقایسه با سال گذشته حدود 8 برابر شده است و اگر این اعتبارات اختصاص پیدا کند، گام بزرگی برداشته خواهد شد چون این طرح، درآمدزا نیست بلکه طرحی علاج بخش است. بنابراین دو چیز را می طلبد؛ یکی اهتمام مدیران و دیگری پشتیبانی مالی برای اینکه کار به جلو برود.   

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا