مردم می‌توانند در طرح‌های شبیه‌سازی شرکت کنند

محمد حسین نصر اصفهانی در نخستین گردهمایی واحدهای جهاد دانشگاهی در استان اصفهان به مناسبت سی و پنجمین سالروز تاسیس این نهاد انقلابی اظهار کرد: ترکیب دو سلول از جنس نر و ماده، منجر به ایجاد سلول تخم می‌شود و از این سلول تخم، میلیون‌ها سلول دیگر در بدن جانور تولید می‌شود. اما در صورتی که جنس نر و ماده‌ای وجود نداشته باشد، با استفاده از فناوری شبیه سازی می‌توان آن جانور را بازآفرینی کرد.

وی افزود: در این شرایط هسته سلول حیوان درون سلول تخمک بدون هسته جانوری نزدیک به گونه هدف قرار داده می‌شود و با تحریکات فیزیکی شرایطی فراهم می‌شود که سلول ایجاد شده مانند سلول تخم شروع به تقسیم کند و پس از آن جنین اولی به رحم جانوری از همان گونه نزدیک انتقال می‌یابد و پس از آن منتظر حاملگی جنس ماده می‌شویم و سپس اگر باروری اتفاق افتاد، مراقب هستیم تا زایمان انجام شود.

رییس پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان با اشاره به وجود انقراض جانوران در تمام دنیا، شکارهای غیرقانونی را یکی از دلایل بروز انقراض ذکر کرد و گفت: مردم آگاه‌تر شده‌ و شکارهای غیرمجاز نیز کمتر شده است و همین آگاهی بیشتر مردم می‌تواند در کاهش خطر انقراض موثر واقع شود.

نصر اصفهانی ادامه داد: یکی دیگر از راه‌ها برای کاهش خطر انقراض، حفاظت از محیط زیست و کاهش آلودگی‌های زیست محیطی است که با جایگزینی گاز به جای مازوت در نیروگاه های اصفهان، این آلودگی کمتر شده است.

وی با بیان اینکه می‌توان یک بانک ژنی از گونه‌های در حال انقراض ایجاد کرد، گفت: در این راستا پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان، پنجمین حیوان شبیه سازی بین گونه زنده (قوچ وحشی) را با نام "مارال" ایجاد کرد.رییس پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان اظهار امیدواری کرد تا مارال سالم مانده و باعث افتخار کشور شود.

نصر اصفهانی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه آیا ایران طرحی برای شبیه سازی گونه‌های در حال انقراض مانند یوزپلنگ ایرانی دارد؟ گفت: مجموعه پژوهشگاه تمایل به مشارکت در چنین طرح‌هایی دارد اما با توجه به اینکه اینگونه طرح‌ها درآمدزا نیست، برای ورود به آن نیازمند بودجه و حمایت مادی است.

وی با بیان اینکه مردم نیز می‌توانند برای حمایت طرح‌های شبیه سازی شرکت کنند، اظهار کرد: قرار است با شهردار اصفهان مذاکراتی انجام دهیم تا در پارک صفه، فضایی در اختیار پژوهشگاه قرار گیرد و "مارال" در آنجا نگهداری شود. در این صورت می‌توان توانایی ایمنی در برابر بیماری‌هایی که ممکن است از طرف گله‌های گوسفند به "مارال" وارد شود را سنجید.

رییس پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان با بیان اینکه اصفهان را به عنوان شهر شبیه سازی می‌شناسند، افزود: همچنین با قرار دادن این قوچ وحشی شبیه سازی شده در پارک صفه و در معرض دید مردم، می‌توان یکی از توانمندی‌های اصفهان را به مردم شهر نشان داد.

نصر اصفهانی با بیان اینکه ارزش هزینه‌ای نمی‌توان برای این قوچ وحشی شبیه سازی شده قرار داد، اضافه کرد: شبیه سازی این قوچ وحشی حدود پنج سال زمان برده است.

به گزارش ایسنا، "مارال"، قوچ وحشی شبیه سازی شده ایرانی است که حدود دو هفته پیش به دنیا آمد. این قوچ وحشی حاصل انتقال هسته سلولی از یک راس قوچ وحشی به درون سلول تخمک بدون هسته یک گوسفند و انتقال جنین اولیه به رحم گوسفند است.