دیابت ، سیستم ایمنی بدن را مختل می کند

مطالعات جدید پژوهشگران نشان می دهد که افراد دارای دیابت کنترل نشده در معرض خطر ابتلا به افزایش شدید قند خون قرار داشته و این موضوع می تواند منجر به رها سازی مولکول هایی در بدن شود که سیستم ایمنی بدن را از کار انداخته و یا در عملکرد آن اختلال ایجاد می کنند .

این مطالعات و دستاوردهای ناشی از آن می تواند در نهایت منجر به ساخت داروهای ضد میکروبی شود که برای افراد دارای دیابت که معمولا از ضعف سیستم ایمنی بدن رنج برده و زخم های موجود در بدنشان به سختی ترمیم می شود ، مفید خواهد بود . در همین زمینه یانا کیسلار Janna Kiselar پژوهشگر ارشد دانشکده پزشکی دانشگاه کیس وسترن رزرو واقع در کلولند اوهایو Case Western Reserve University School of Medicine in Cleveland, Ohio اعلام کرد : "  این مطالعات و دستاوردهای آن می تواند به صورت ویژه ای بر توسعه و ساخت داروهای موثر تر ضد میکروب تاثیر گذار بوده و منجر به ابداع  استراتژی های جدیدی برای درمان این بیماری شود . "

وی در ادامه تاکید کرد : " یافته های ما همچنین بر اهمیت کاهش  میزان قند خون و تحت کنترل قرار داشتن این مشکل ، تاکید دارد . "

به گفته دانشمندان ، این مولکول های زیان آور که دیکاربونیلس dicarbonyls نام دارند ، موجب تفکیک محصولات گلوکز که در فرایند کنترل عفونت ها که به عنوان beta-defensins شهرت دارند ، می شود . پژوهشگران در مطالعات اخیر انجام شده در این زمینه کشف کردند که چگونه دو مولکول دیکاربونیلس سبب تغییر ساختار سیستم beta-defensin-2 (hBD-2) در بدن می شوند که در نهایت موجب از کار افتادن قدرت مقابله بدن با عفونت ها می شود .

در همین زمینه دکتر ویلسی Wesley از دیگر پژوهشگران دست اندرکار در این پروژه اعلام کرد : " اگر این روند تحقیقاتی در آینده ادامه پیدا کرده و ما مطالعات خود را روی حیوانات و  بافت های انسانی نیز انجام دهیم ، می توانیم مدارک و شواهد غیر قابل انکاری از چگونگی عملکرد دیکاربونیل و تاثیر آن بر تنظیم وکنترل دیابت و پیشگیری از ضعف عملکرد hBD-2 ، به دست آوریم . "

در خاتمه لازم به توضیح است که شرح کامل این پژوهش ها و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله علمی پلاس وان journal PLOS ONE  منتشر شده است .