طراحی رباتی جنگنده با قابلیت مین‌یابی و تیر‌اندازی هوشمند

سیناپرس: علی وظیفه دوست ایرانی، فارغ التحصیل دانشگاه علم و صنعت و دانشجوی رشته الکترونیک دانشگاه آزاد اسلامی و طراح این ربات در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری سینا گفت: این ربات پایه نظامی می‌تواند با استفاده از پردازش تصویر و هوش مصنوعی،عملیات مین یابی و تیر اندازی را به دو صورت کنترل از راه دور و هوشمند( اتوماتیک) انجام دهد وبا توجه به تکنولوژی بکاررفته اش برای مصارف تجاری، تحقیقاتی در مراکزی همچون گمرک یا اسکله‌های نفتی و تجاری به عنوان ربات حمال استفاده شود.

 

وی افزود: این ربات، اولین پلتفرم کاربردی ایران است که می تواند برای نجات انسان‌ها و حذف عنصر انسانی از خطرات ناشی از آتش، انفجار و… مورد استفاده قرار بگیرد؛ این ربات به دلیل قدرت مانور بسیار بالا می‌تواند در موقعیت‌های خطرناک با کنترل از راه دور، پاسخگوی بسیاری از نیازهای کشور در بخش نظامی وغیر نظامی از جمله آتشنشانی، جنگلبانی و نیروهای مسلح داشته باشد.

 

وی درباه نحوه کارکرد این ربات اظهار کرد: این ربات 4 بازوی حرکتی و یک متر طول دارد و از سیستم حرکتی تانک استفاده می کند؛ ربات به وسیله 4 بازوی حرکتی خود می‌تواند ارتفاعش را به 2 متر ارتقا دهد و از شیب 30 تا50 درجه و پله‌ها  بالا برود و زمین‌های شنی و مرطوب را طی کند.

وی درباره مکانیزم عملکرد این ربات افزود: این ربات برای انجام عملیات نظامی از 2 بازوی خود( دست راست و حمال سلاح) کمک می گیرد؛ با نصب سلاح روی بازوی این ربات، هدف منهدم می‌شود.

ایرانی عنوان کرد: این ربات در دو نسخه پلاستیکی و فلزی ساخته شده است. نسخه فلزی این ربات به دو صورت معمولی و ضد گلوله است؛ وزن تقریبی ربات ضد گلوله 450 ، معمولی 90 و پلاستیکی 25 کیلو گرم است. مسلما برای انجام کارهای نظامی و جنگی ربات‌هایی از جنس ضد گلوله و برای انجام کارهای تحقیقاتی بنادر و آزمایشگاه‌ها باید به ترتیب از ربات‌های فلزی معمولی و پلاستیکی استفاده شود.

 این ربات با استفاده از پردازش تصویر و هوش مصنوعی، عملیات مین یابی و تیر اندازی را به دو صورت کنترل از راه دور و هوشمند( اتوماتیک) انجام می‌دهد.

وی دوام بسیار بالا، عمر طولانی و زیاد، نیاز به تعمیر و نگهداری پایین، استقامت زیاد، سبکی وزن، کیفیت بهتر و قیمت کمتر نسبت به نمونه‌های مشابه خارجی( قیمت این ربات یک هشتم تا یک نهم نمونه‌های مشابه خارجی است) را از مهمترین مزیت‌های این طرح عنوان کرد و گفت: معمولا برای چنین پروژه‌هایی از مهندسی معکوس استفاده می کنند اما ما برای ساخت این ربات از مهندسی معکوس استفاده نکرده‌ایم و دانش فنی ساخت از آن کشور خودمان است.

وی بیان کرد: اغلب به دلیل کمبودد وقت، برای ساخت و طراحی چنین ربات‌هایی از یک سری قطعات ساخته شده خارجی مانند موتور الکتریکی، مدارات برقی، قسمت های مکانیکی و… استفاده می‌کنند اما ما سعی کرده ایم تمامی قطعات این ربات را خودمان طراحی کنیم.

مجری این طرح اظهار کرد:هم اکنون این طرح مورد استقبال شرکت صا ایران، موسسه تحقیقاتی صنایع دفاعی و پدافند هوایی قرار گرفته است و فاز نخست قرار داد آن بسته شده است. به امید خدا با تامین اعتبارات لازم تا پایان امسال این طرح به مرحله صنعتی می رسد.

وی به مشکلات اجرای این طرح اشاره کرد وگفت: هم اکنون بخش صنعت حمایت جدی از چنین طرح‌هایی نمی‌کند. چنین طرحی با وجود تایید و لطف معاون علمی ریاست جمهوری هنوز در پیچ و خم ابتدای کارهای بروکراسی اداری مانده است؛ من با وجود تکمیل مدارکم همچنان 7 ماه در انتظار ورود به پارک علم و فناوری پردیس هستم.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا