اختلال در سیستم موقعیت یاب جهانی GLONASS

سینا پرس : بر اساس گزارش مرکز اطلاعات و تحلیل آژانس فضائی روسیه ، ماهواره شماره 732 روسیه که بخشی از یک سیستم موقعیت یابی بین المللی تحت نظر روسیه است  و سیستم جهانی ماهواره های GLONASS  نام دارد دچار مشکلات فنی شده و نیاز به تعمییر دارد .  

در این گزارش تصریح شده است که : " بر اساس اعلام مرکز کنترل سیستم GLONASS ، ماهواره Glonass-M شماره 732  در تاریخ دوم فوریه ( برابر با سیزدهم بهمن ) دچار مشکلات فنی شده و در دست تعمییر است. "

پیش از این در ابتدای ماه دسامبر سال گذشته میلادی نشانه هائی از عملکرد اشتباه این ماهواره دیده شده بود که موجب چند ساعت اختلال در ارائه خدمات این سرویس جهانی شده است . این نشانه های سو عملکرد ماهواره فوق برای ساعاتی ادامه داشته و سپس متوقف می شود . نقص عملکرد ماهواره فوق سبب بروز اختلال در سیستم موقعیت یاب فوق شده و خدمات دهی برخی کاربران این سیستم با مشکل رو به رو شده است .

شایان ذکر است که ماهواره Glonass-M شماره 732 در بخش بیست و سوم مداری قرار داشته و انجام تعمییرات فوق دست کم به یک روز زمان نیاز دارد .

این ماهواره در ابتدای بهار سال 2010 میلادی به مدار زمین فرستاده شده بود . قابل ذکر است که گلوناس (GLONASS) ، سامانه ماهواره‌ ای ناوبری جهانی (Globalnaya navigatsionnaya sputnikovaya sistema) ، یک سامانه ناوبری ماهواره‌ ای بر مبنای موج ‌های رادیویی است که به وسیله نیروی دفاعی هوا- فضای روسیه برای دولت روسیه فعالیت می‌ کند . در واقع گلوناس ، هم مکمل و هم جایگزینی برای سامانه موقعیت ‌یاب جهانی ایالات متحده امریکا (جی پی اس) است و تنها سامانه جایگزین ناوبری محسوب می شود که از لحاظ پوشش و دقت با جی پی اس قابل مقایسه ‌است .

البته گلوناس معتقد است که موقعیت ‌یابی او از همتای امریکاییش ، موقعیت ‌یاب جهانی جی پی اس دقیق تر است چرا که جی پی اس به اندازه کافی سرزمین های مختلف جهان را پوشش نمی دهد .

روسیه ( اتحاد جماهیر شوروی ) از سال 1976 میلادی در حال توسعه دادن سیستم موقعیت یابی گلوناس (GLONASS) است که این موضوع از از همان زمان جزء  دستور العمل های اصلی  وزارت دفاع این کشور بوده است . ماهواره گلوناس  برای اولین بار در سال 1982 وارد مدار شد . در سال 1993 ماهواره های متعددی به ماهواره گلوناس اضافه شد و با قرار گرفتن دوازده ماهواره در مدار ، این پروژه در دسامبر سال 1995 میلادی به طور رسمی مورد بهره برداری قرار گرفت .

قابل توجه است که از سال 2000 به بعد با روی کار آمدن ولادیمیر پوتین به عنوان ریاست جمهوری روسیه ، نوسازی گلوناس (GLONASS) در بالاترین اولویت دولت قرار گرفت و بودجه آن افزایش یافت کشور روسیه تا سال 2011 با فرستادن 12 ماهواره دیگر ، تعداد ماهواره های گلوناس را به بیست و چهار ماهواره رساند و با این شرایط توانست کل زمین را پوشش دهد .

در حال حاضر سیستم  موقعیت یاب گلوناس (GLONASS) شامل 28 ماهواره  ، از جمله 24  فضاپیمای عملیاتی ، سه قطعه یدکی و یک پلت فرم در مرحله آزمایش پرواز است . در کشور روسیه ، نوزده ایستگاه زمینی مصرف کننده با یک سیگنال ناوبری با دقت یک متر تدارک دیده شده اند . سه  ایستگاه نیز در قطب جنوب و یک ایستگاه نیز در برزیل واقع شده است .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا