تجدید قرارداد 490 میلیون دلاری ناسا با روسیه برای سفر به ایستگاه فضایی

به گزارش ایرنا از خبرگزاری یونایتدپرس، چارلز بولدن مدیر ناسا هفته جاری با ارسال نامه ای به رهبران کنگره ، محور توجه آنها را به کاهش های مداوم در بودجه ناسا که برای معاهده 490 میلیون دلاری با روسیه لازم است، متمرکز ساخت.
این کاهش ها پس از سال ها محدودیت بودجه برای برنامه خدمه تجاری ناسا نائل شده است؛ این برنامه مشارکتی با شرکت های خصوصی برای ساخت و پرواز سیستم های حمل نقل فضایی انسان است.
کنگره آمریکا در پنج سال گذشته حدود یک میلیارد دلار از درخواست باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا برای برنامه خدمه تجاری را کم کرد ؛ این کار تاریخ راه اندازی این برنامه ناسا را به سال 2017 موکول ساخت.
ناسا به برنامه شاتل فضایی خود در سال 2011 خاتمه داد و پس از آن خدمه ناسا برای رفتن به ایستگاه بین المللی فضایی بر شاتل سایوز روسیه تکیه کرد.
در ماه فوریه باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا در لایحه پیشنهای بودجه ، 18.5 میلیارد دلار برای این سازمان فضایی کنار گذاشت که این مبلغ 500 میلیون دلار از سال 2014 بیشتر بود.
این درحالی است که مجموع بودجه برای سیستم پرتاب فضایی مگا راکت و کپسول اوریون کمتر از چیزی است که مقامات درخواست کرده بودند.
سایر برنامه هایی که در این بودجه مد نظر قرار گرفته شده است شامل ماموریت تغییر مسیر یک سیارک، انواع طرح های علمی فضا و راه اندازی تلسکوپ فضایی جیمز وب است که برای سال 2018 برنامه ریزی شده است.
اتکای ایالات متحده به روسیه برای حمل و نقل خدمه به ایستگاه بین المللی فضایی در تضاد شدید با ممنوعیت کنگره بر واردات موتور موشک روسیه برای پرتاب ماهواره های نظامی آمریکا است.