لزوم اصلاح الگوی مصرف در زمان تنش آبی

کمال علیپور در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با اشاره به جدی بودن بحران کمبود آب در کشور، گفت: مهم ترین کار برای غلبه بر بحران آب در کشور مشارکت مردم و اصلاح الگوی مصرف است. این می تواند بسیار موثر باشد چراکه کشور ما کشور خشک و کم آبی است و تنها با مشارکت و کمک مردم، دولت قادر به مهار این بحران خواهد بود.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: وزارت نیرو باید اصلاحاتی در آیین نامه ها برای زمان تنش آبی و کم آبی به وجود بیاورد و آن را در هیات دولت مصوب کند و نتیجه را به اطلاع مجلس و مردم هم برساند. هم اکنون مدیریت ما در زمان تنش و بحران آبی با زمان عادی یکی است. دولت می تواند الگوی مصرف را در زمان وقوع تنش آبی کمتر کند. آنهایی که بیشتر مصرف می کنند مشمول جرایمی شوند و این موضوع در رسانه ها و صدا و سیما اعلام شود. به نظر من دولت باید توجه بیشتری به این مباحث داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: کنترل آب های سطحی با مشارکت مردم و شرکت های خصوصی می تواند بسیار راهگشا باشد. در حال حاضر می توان با کنترل و ذخیره سازی بیشتر آب های سطحی، بخشی از مشکلات را مرتفع کرد.

علیپور در ادامه اظهار کرد: این همه هزینه برای تصفیه آب صورت می گیرد و مردم به راحتی این مایع حیات بخش را برای شست و شو و استحمام استفاده می کنند در حالی که هیچ جای دنیا اینطور نیست.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متاسفانه میزان تصفیه فاضلاب های شهری و روستایی در کشور پایین است. بخش زیادی از آب مصرفی به چرخه مصرف بازنمی گردد و به همین دلیل وزارت نیرو باید این موضوع را در دستور کار جدی قرار دهد. هم اکنون تصفیه خانه در یکی دو کلانشهر کشور در حال ساخت است و این کار باید در سراسر کشور مورد توجه قرار بگیرد. بازگرداندن این آب ها به چرخه برای مصارفی چون فضای سبز می تواند ظرفیت های جدیدی برای تامین آب به وجود بیاورد. جداسازی آب شرب از آب بهداشتی هم می تواند بسیار کارساز باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که کارشناسان یکی از مشکلات آب کشور را تلفات و پرت آب در سیستم های توزیع آب شهری می دانند. برای حل این مشکل چه باید کرد؟ گفت: بالاخره هر تاسیساتی یک عمر مفیدی دارد. مثلا در مورد خودرو می گویند که باید پس از 10 سال از رده خارج شود. در ساختمان هم می گویند عمر مفید ساختمان بین 15 تا 20 سال است و پس از این مدت باید نوسازی شود. شرکت آب و فاضلاب باید با کنترل مداوم شبکه آبرسانی، جلوی تلفات آب را بگیرد. متاسفانه وزارت نیرو امروز یک لوله گذاری انجام می دهد تا 30 سال بعد هم یک کنترل انجام نمی شود. الان لوله گذاری آب روستایی ما متعلق به 40 -50 سال قبل است. این لوله ها چدنی است و پوسیده شده است. اگر بررسی شود، شاید آب مثل جو در ترانشه ها جاری باشد. هم اکنون بیش از 30 درصد پرتی آب داریم که اگر اینها کنترل شود، بخش زیادی از کمبود آب برطرف خواهد شد و قطعا مشکلی از این بابت نخواهیم داشت.                   

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا