حلقه مفقوده ارتباط صنعت و دانشگاه، شرکت های دانش بنیان هستند

بحث تامین و تولید تجهیزات و ملزومات پزشکی یکی از مهم ترین عرصه های نیاز کشور است. چراکه با سلامت جامعه سروکار دارد و از طرف دیگر به واسطه آنکه قالب این تجهیزات توسط شرکت های هایتک تولید می شوند، نیاز به واردات آنها وجود دارد. اما نقش شرکت های دانش بنیان و فناور حوزه پزشکی، به واقع یک نقش محوری و اساسی است و این شرکت ها قادرند علاوه بر رفع نیازهای کشور در این عرصه، زمینه صادرات محصولات فناورانه و دانش بنیان خود را فراهم کنند و از این رهگذر، به توسعه اشتغال و رشد اقتصادی کشور کمک نمایند.   

دکتر رسول خضری؛ عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در این ارتباط به خبرنگار سیناپرس گفت: طبق برنامه پیش بینی شده بود که تا پایان برنامه پنجساله پنجم، 50 درصد شرکت های تولیدی ما دانش بنیان باشند اما متاسفانه این میزان به 5 درصد هم نرسیده است. ما انتظار داریم یک تحولی در این عرصه صورت بگیرد. در حال حاضر بیشتر نیاز کشور در حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی از واردات تامین می شود و برآوردها نشان می دهد که حدود 70 درصد تجهیزات ما وارداتی است. می بایست شرکت های دانش بنیان فعال در این حوزه تقویت شوند. چراکه با تکیه بر شرکت های دانش بنیان هم بحث اشتغال سروسامان پیدا می کند و هم به اقتصاد مقاومتی کمک می شود. علاوه بر این امکان صادرات این محصولات هم برای کشور به وجود می آید، محصولاتی باکیفیت که قدرت رقابت با محصولات دیگر کشورها را دارند. این موضوع باید در دستور کار دولت به صورت جدی قرار بگیرد تا به آن سهم 50 درصدی که در قانون پیش بینی شده برسیم.

وی افزود: دولت باید ضمن حمایت های مالی و معنوی از شرکت های دانش بنیان، روند بوروکراتیک کار را که خیلی دست و پا گیر است و معضلات زیادی برای توسعه کسب و کار دانش بنیان ایجاد می کند، اصلاح نماید. اگر حلقه ارتباط دانشگاه با صنعت و تولید پررنگ تر و محکم تر شود به نحوی که پژوهش های دانشگاهی تقاضامحور و بر اساس مدل بومی باشد، آن موقع بحث تبدیل علم به فناوری و سپس تبدیل فناوری به ثروت اتفاق می افتد. این حلقه مفقوده همان شرکت های دانش بنیان هستند که می توانند به خوبی نقش خود را ایفا کنند.

خضری در پاسخ به این پرسش که پتانسیل و ظرفیت کشور را برای خودکفایی در عرصه تولید تجهیزات پزشکی چطور می بینید؟ گفت: دانشگاه های نسل اول ما دانشگاه های آموزشی بودند. دانشگاه های نسل دوم، پژوهشی و دانشگاه های نسل سوم که الان به دنبال آن هستیم دانشگاه های کارآفرین هستند. برای اینکه کارآفرین باشیم باید نقشه داشته باشیم و به نظر من هم پتانسیل و هم ظرفیت و هم دانش و هم نیروی انسانی توانمند و فرهیخته کافی برای دستیابی به این هدف در اختیار داریم و با یک مدیریت قوی امکان تحقق آن دور از دسترس نخواهد بود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: حسن فعالیت های دانش بنیان این است که با کمترین سرمایه بیشترین سود را به ما می دهد. دنیا به سمت تجارت های با وزن صفر در حرکت است. ما الان در این فکر هستیم که بشکه 100 لیتری نفت را با 50 دلار صادر کنیم در حالی که شرکت های فناور، موبایل چندصد گرمی را 900 دلار می فروشند. صادرات محصولات با وزن صفر به معنی محصولاتی است که مبتنی بر فکر و اندیشه باشند.                

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا