موافقت مجلس عوام انگلیس با طرح لقاح آزمایشگاهی (آی وی اف) با ˈدی ان ای ˈ سه نفر

به گزارش ایرنا، با تصویب این طرح در مجلس عوام که با 382 رای موافق و 128 رای مخالف صورت گرفت ، انگلیس اولین کشور جهان خواهد بود که لقاح آزمایشگاهی ( آی وی اف ) با استفاده از ژن های سه نفر را به رغم برخی مخالفت های صورت گرفته از سوی کلیسای انگلیس و برخی از شخصیت های مذهبی این کشور، قانونی کرده است.

به گفته طرفداران این طرح بحث برانگیز، انجام این لقاح آزمایشگاهی گام مهمی برای رفع مشکل زنانی است که با مشکلات ژنتیکی ناشی از ˈنقص میتوکندریˈ (باتری سلول) مواجه هستند.

در این بیماری های ژنتیکی، ˈنقص میتوکندریˈ از مادر به فرزند منتقل می شود و بیمار دچار مشکلات جسمی جدی از جمله کمبود شدید انرژی، ضعف عضلانی، نابینایی و ناراحتی قلبی می شود.

با تصویب نهایی این طرح در مجلس لردهای انگلیس، انتظار می رود که نخستین کودک با استفاده از این روش جدید که دانشمندان دانشگاه نیوکاسل از پیشگامان آن بوده اند، در سال آینده میلادی، متولد شود.

دکتر ˈدامه سالی داویس ˈ رییس دفتر پزشکی وزارت بهداشت انگلیس در جلسه مجلس عوام در دفاع از این طرح مدعی شد که این شیوه می تواند مانع از درد و رنج های زیادی شود .

وی عنوان کرد: 38 ژن در میتوکندری وظیفه ساخت انرژی برعهده دارند و اغلب کودکانی که با نقص در میتوکندری مواجه می شوند، بیش از یکسال تا دو سال زنده نمی مانند.

دکتر دامه سالی دویس ˈ اضافه کرد: کودکانی که بتوانند زنده بمانند بتدریج دچار ضعف در ماهیچه ها ، قلب ، کلیه ها و بینایی و مغز شده و در اوایل نوجوانی و در نهایت در اوایل دهه 20 از زندگی شان خواهند مرد.

طرفداران این طرح با بیان اینکه براساس برآورد های صورت گرفته در انگلیس 2 هزار و 500 زن دچار نقض میتوکندری هستند، عنوان می کنند که این زنان با این روشن می توانند فرزندانی سالم بدنیا بیاورند.

پروفسور ˈداگ ترنبولˈ مدیر تحقیقات میتوکندری انجمن ˈولکامˈ انگلیس از پیشروان روش انتقال میتوکندری نیز روز سه شنبه به شبکه ˈبی بی سیˈ گفت: ˈاین تحقیقی است که به پیشنهاد و حمایت خود بیماران و برای خود بیماران انجام شده و این پیغام بسیار مهمی است.ˈ

به رغم حمایت برخی از دانشمندان انگلیسی برنده جایزه نوبل و چهل دانشمند برجسته از 14کشور دنیا از این طرح، برخی گروه های مذهبی از جمله کلیسای کاتولیک و انگلیکن و برخی از شخصیت های مذهبی و متخصصان این طرح که به آن لقاح آزمایشگاهی با ˈسه والدینˈ نامیده اند، را غیر اخلاقی و خطرناک دانستند.

یک گروه مدنی به نام ˈهشدار ژنتیک انسانیˈ که با دستکاری ژنتیکی در انسان مخالف است، این طرح را سرآغازی برای استفاده وسیع از مهندسی ژنتیک در تولید مثل انسان در آینده دانسته و هشدار داده است که در آینده از این روش می توان برای تولید ˈکودکان مهندسی شدهˈ استفاده کرد.

درهمین حال نهاد مرجع در امور باروری و تولید مثل انگلیس این روش را ˈمضرˈ ندانسته است ، اما برخی دانشمندان در صحت این ارزیابی تردید کرده اند و گفته اند که بارها ثابت شده چیزی که امروز بی ضرر دانسته می شود در آینده مضر بودن آن روشن می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا