پروتزهای جدید با قابلیت کنترل با فکر

به گزارش ایسنا به نقل از سایت مدیکال اکسپرس، ابزار قابل‌کنترل با فکر، نمونه نورون را تحلیل می‌کند و دهها تنظیمات تصحیحی را برای تخمین‌زدن الگوی الکتریکی مغز در یک چشم بر هم زدن انجام می‌دهد.

سرعت و دقت این پروتزها نتیجه سال‌ها تحقیق در زمینه علوم اعصاب و ترکیب‌کردن دستاوردهای علمی با طراحی الگوریتم‌های کنترل ریاضیاتی است.

تیم علمی یک پروتز قابل‌کنترل با مغز را آزمایش کرد که قرار بود کار یک صفحه کلید مجازی را انجام دهد. این سیستم برای افراد معلول و افراد مبتلا به بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک ارائه شده که قادر به حرکت‌کردن نیستند.

صفحه کلید قابل‌کنترل با فکر به فرد معلول یا مبتلا به این بیماری امکان راندن یک ویلچر الکترونیکی و استفاده از رایانه یا تبلت را خواهد داد.

سازمان غذا و داروی آمریکا به تیم علمی حاضر در این مطالعه بودجه‌ای برای انجام آزمایشات بالینی پیشگام ارائه داد که پروتزهای ابداعی را بر روی افراد مبتلا به آسیب‌های نخاعی در بوته آزمایش بگذارند.

رویکرد جدید را می‌توان برای ارائه پروتزهای قابل‌کنترل با مغز که دارای عملکرد بهتری هستند و بنابراین قابلیت بالینی بالاتری دارند، بهینه کرد.

زمانی که افراد سالم مسئولیت‌های دقیقی انجام می‌دهند، عضلات مغز آن‌ها بدون هیچ تلاشی با یکدیگر همکاری می‌کنند. اما هنگامی که یک بیماری یا آسیب نخاعی ارتباط بین مغز و جوارح را مختل می‌کند، حرکاتی که زمانی آسان می‌نمودند دشوار یا غیرممکن می‌شوند.

پروتزهای قابل‌کنترل با مغز به پیشرفت قابل‌توجهی در کیفیت زندگی منجر خواهند شد.

جزئیات این دستاورد علمی در مجله Nature Communications ارائه شد.