بررسی رابطه سیگار و فقر در خانواده‌های کم‌درآمد

سیگار کشیدن، بار مالی به خانواده های کم درآمد تحمیل می کند. پژوهش محققان بریتانیایی نشان می دهد، والدین به دلیل اعتیاد به سیگار و برای تامین هزینه سیگار، به احتمال زیاد از نیازهای مربوط به خانواده و نیاز غذایی فرزندانشان چشم پوشی می کنند.

این تحقیقات در مجله بهداشت عمومی BMC منتشر شده است. این اولین مطالعه در بریتانیاست که نقش سیگار کشیدن را در تشدید فقر کودکان برجسته تر نشان می دهد و نتایج آن می تواند برای سایر کشورها و ازجمله ایران قابل تعمیم باشد.

سیگار کشیدن باعث محدود شدن بودجه خانواده های کم درآمد برای تهیه غذا، پوشاک و مراقبت از فرزندان می شود.

دکتر تسلا لانگلی از مرکز تحقیقات و مطالعه دخانیات و الکل دانشگاه ناتینگهام و محقق این پروژه می گوید: اگر دولت و بخش خدمات بهداشتی ما اولویت درمان را به بحث ترک سیگار بدهد، تاثیر مهمی بر کاهش فقر کودکان و به همان اندازه بر سلامت افراد خواهد گذاشت. سیگار کشیدن، عادتی هزینه بر و عامل تضعیف کننده سلامت میلیون ها نفر از مردم سراسر جهان است.

نتایج تحقیقات دیگر نیز نشان می دهد در ایالات متحده افراد سیگاری در مقایسه با غیرسیگاری ها پول کمتری برای خانواده هزینه می کنند. بررسی ها در هند نیز نشان داده است سیگار کشیدن باعث کاهش سرمایه گذاری در بخش تغذیه، آموزش و پرورش و سرگرمی افراد خانواده می شود. این تحقیقات نشان می دهد 1 / 1 میلیون کودک که جمعیتی معادل نصف جمعیت کودکان بریتانیایی فقیر است، حداقل یکی از والدین شان سیگاری است.

سطح درآمد آستانه فقر یک خانواده با دو فرزند در بریتانیا 392 پوند (حدود دو میلیون تومان) در ماه است. اگر هم پدر و هم مادر سیگاری باشند، هزینه سیگار آنها 50 پوند (حدود 250 هزار تومان) در هفته می شود که بخش زیادی از این بودجه اندک ماهانه را می بلعد. لانگلی معتقد است، این فرصت مهمی برای دولت بریتانیاست تا برای بهبود زندگی میلیون ها کودک اقدامی کند. تشویق افراد سیگاری کم درآمد به ترک سیگار علاوه بر ارتقای سطح سلامت باعث کاهش فقر نیز می شود. در ادامه تحقیقات بیشتری لازم است تا نشان دهد، خانواده ها در ازای سیگار کشیدن خود چه چیزهایی را قربانی می کنند؛ آیا از میوه تازه و غذای مناسب می زنند یا از هزینه تحصیل و پوشاک مناسب برای بچه ها؟ به این ترتیب تصویر واقعی تری از تحمیل هزینه سیگاری ها بر یک خانواده فقیر ترسیم خواهد شد.

منبع:جام جم آنلاین

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا