تولید اولین حیوان شبیه سازی شده بین گونه ای در کشور

دکتر محمدحسین نصر اصفهانی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با اشاره به تولید اولین حیوان شبیه سازی شده بین گونه ای در کشور، گفت: پژوهشگران واحد ما با تلاش شبانه روزی موفق به تولید اولین حیوان شبیه سازی بین گونه ای شدند. شبیه سازی فرآیندی است که احتمال موفقیت آن پایین است. این اتفاق، اولین تولید حیوان شبیه سازی بین گونه ای در مورد یک حیوان در حال انقراض در کشور ماست و نشان از عزم کشور برای حفظ محیط زیست و حیات وحش دارد. با تولید این حیوان، می توان از انقراض دیگر گونه های در حال انقراض جلوگیری کرد.

رییس پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان افزود: در طی این روند، یک نمونه بافتی کوچک از پوست حیوان وحشی گرفته می شود، سلول ها تکثیر می شود و از تخمک حیوان شبیه و از رحم حامل یا اجاره ای استفاده می شود. سپس جنین حاصل از شبیه سازی را انتقال می دهیم و منتظر می مانیم تا بارداری انجام شود. تا حالا 4 مورد قوچ قامیشلو پس از تولد به علت مشکلات تنفسی زنده نماندند اما پنجمین مورد هم در اثر زایمان طبیعی به دنیا آمده و هم سر حال است.

وی با بیان اینکه عوامل محیطی، تغذیه ای، کمبود بارش باران و… می تواند حیات حیوانات در معرض انقراض را تهدید کند، خاطرنشان کرد: عملا می توان هر حیوانی را شبیه سازی کرد بسته به اینکه تخمک لازم و رحم خوبی در اختیار داشته باشیم. الان در یکی از کشورها جسد یک بچه ماموت را پیدا کردند و امیدوارند روزی آن را شبیه سازی کنند.

نصر اصفهانی در ادامه با اشاره به طرح های پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان، گفت: در ابتدا ما تولید حیوانات آزمایشگاهی را شروع کردیم. شبیه سازی حیوانات، تولید حیوانات تراریخته، تولید حیوانات فاقد اندام و نیز تولید اندام حیوانات که یک پروژه در حال پیشرفت است، تولید حیوانات بین گونه ای  و… از جمله طرح هایی است که در پژوهشکده ما انجام شده است.

وی تصریح کرد: ما آمادگی داریم به هر گروهی از هم وطنان که علاقه مند به همکاری در زمینه حیوانات در حال انقراض هستند، کمک کنیم. به نظر من با شبیه سازی حیوانات و انتقال آنها به باغ وحش ها، مانع جداکردن حیوانات از محیط زیست طبیعی و محصور کردنشان در یک محیط بسته می شویم.

رییس پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان در پایان یادآور شد: ما از ابتدای کار که شروع به انجام این طرح کردیم رایزنی هایی با محیط زیست داشتیم و امیدواریم که این ارتباطات بهتر شود.