اثرات گرسنگی شدید، نسل به نسل انتقال خواهد یافت

محققان دانشگاه دوک در تحقیقات و آزمایش های جدید خود به اثرات پدیده گرسنگی و سوتغذیه در بلند مدت پرداخته اند و دریافته اند که این اثرات می توان بیش از یک نسل را تحت تاثیر قرار بدهد. این تحقیقات که اعمال آن در قالب انجام آزمایش بر روی کرم های لوله ای با نتایج بسیار جالبی همراه بوده است، توسط محققی به نام رایان باف (Ryan Baugh) به انجام رسیده است. او درباره این تحقیقات می گوید: «کرم ها در طبیعت از نظر غذایی شرایط ناهمواری را تجربه می کنند و در برهه ای از زمان با منابع غنی غذایی روبرو بوده و مدتی بعد ممکن است با کمبود غذا روبرو شوند. در برخی از موارد، دوران قحطی می تواند به نابودی تقریبی یک نسل از کرم ها منتهی شود ولی در این فرایند همه کرم ها نابود نخواهند شد. تعدادی از کرم ها زنده می مانند ولی با بدنی ضعیف و شرایط فیزیکی خاصی که حداقل به دو نسل بعدی منتقل خواهد شد.»

در این تحقیقات تعداد زیادی کرم لوله ای با شرایط نامتوازن تغذیه روبرو شدند و در مراحلی به مدت 8روز در نخستین مرحله، با گرسنگی و نبود غذا روبرو شدند. با از سر گرفته شدن ارائه مواد غذایی به این موجودات، دانشمندان دریافتند که کرم های که ضعیف تر بودند، عملا رشد بسیار کمتری داشته و باروری اندکی نسبت به کرم های دیگر از خود نشان می دادند.

نکته جالب اینجا بود که نسل بعدی از این کرم ها دارای مقاومتی بسیار بالاتر دربرابر گرسنگی و یا تغییرات حرارتی بودند که این امر دانشمندان را شگفت زده کرده بود. البته این تحقیقات هنوز نتوانسته اند به کلیدهای ژنتیکی موثر در فرایند افزایش مقاومت در برابر گرسنگی دست پیدا کنند ولی تحقیقات آنها ثابت کرده است که اثرات گرسنگی شدید، ساختار مقاومتی را در نسل های بعدی افزایش خواهد داد.

شایان ذکر است که نتایج این تحقیقات در ژورنال بین المللی ژنتیک به چاپ رسیده و در قالب یک مقاله علمی در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.