گزارش ویدئویی تولید انرژی از علف های هرز

پژوهشگران و محققان ایرلندی در یک پروژه تحقیقاتی اروپایی با در نظر داشتن فواید گوناگون گیاهان ، به بررسی تولید انرژی از علف های خودرو و هرز پرداختند. آنها تصور می کردند که در صورت کشف این مساله انقلابی دیگر در زمینه انرژی رخ خواهد داد .

زمینی بایر و غیر قابل کشت در نزدیکی سواحل رودخانه بارو در ایرلند وجود دارد که پوشیده از نوعی از علف به نام میسکانتوس (Miscanthus) است. این گیاه که البته گیاهی غیر بومی در این منطقه محسوب می شود برای این بررسی ها مورد انتخاب قرار گرفت.

جان فینان (John Finnan) از پژوهشگران محصولات کشاورزی در مورد علت انتخاب این گیاه می گوید: «گیاه میسکانتوس می تواند انتخاب خوبی به عنوان یک محصول انرژی زا باشد زیرا نه تنها به عنوان یک توده زیستی (biomass)، از بازده بالایی برخوردار است به علت مکانزیم خاصی که داراست نیاز کمی به آب و مواد مغذی دارد. بنابراین این گیاه می تواند حجم بالایی از زیست توده ای یا انرژی را با مصرف مقدار کمی از انرژی تولید می کند . »

فینان در ادامه توضیحاتش می افزاید: « گیاهانی همچون میسکانتوس در زمین های حاشیه ای رشد بسیار خوبی دارند. در واقع رشد این گیاهان به حدی خوب است که نسبت به محصولات مشابه در زمین های خوب کشاورزی با رسیدگی بالا نیز بیشتر رشد می کنند. »

دانشمندان با مشاهده و بررسی فعالیت های فتوسنتز این گیاه به تحقیق در رابطه با شرایط محیط ایده آل برای رشد زیست توده پرداختند. البته قابل ذکر است که گیاه میسکانتوس بومی قاره های آسیا و آفریقا است و کشت آن در اروپا با چالش های آب و هوایی روبه رو است.

مانفرد کلاس (Manfred Klaas) از زیست شناسان مولکولی گیاهان که در این پروژه تحقیقاتی همکاری داشته در رابطه با این مساله می گوید: «شرایط سرد فصل های بهار و پاییز به ویژه در بخش های شمالی اروپا باعث محدود شدن فرایند فتوسنتز می شود. به همین دلیل ما تلاش می کنیم تا نمونه های ژنتیکی مشابه را که توانایی فتوسنتز بهتری را در این شرایط دارند، پیدا کرده و مورد استفاده قرار دهیم. »

قابل توجه است که نیتروژن مایع نیز کلید این تحقیقات و بررسی ها به حساب می آید تا کارآمدترین انرژی از علف ها به دست آید. در واقع دانشمندان از طریق نیتروژن مایع به مطالعه رازهای ژنتیکی انواع مختلف علف ها می پردازند . آنها از این طریق می توانند علف هایی را که با هوای نامتعادل، سیلاب ها و خشکسالی ها سازگارتر هستند، پیدا کنند.

تیبو میشل (Thibauld Michel) از زیست فن آوری شناسان این پروژه در رابطه با روند تحول کار می گوید: «ما این گیاهان را آسیاب کرده و سپس با استفاده کلروفرم به خارج کردن دی ان ای آن اقدام می کنیم. در نتیجه از یک طرف همه بافت و پروتئین گیاه را و از سویی دیگر دی ان ای مولکولی آن را در اختیار خوهیم داشت. سپس می توانیم ما با استفاده از این مولکول ها، کدهای دی ان ای را مورد مطالعه قرار دهیم. این امر به ما کمک می کند تا گیاهانی را که برایمان بهره بیشتری دارد، انتخاب کنیم.»

بر اساس گفته دانشمندان ، هدف نهایی در این پروژه تهیه الگوهای محصولی روشن است تا به تولید کنندگان اروپایی کمک کند که این علف ها را به عنوان سوخت برای تولید انرژی وارد به بازار انرژی، به ویژه بازار سیستم های گرمایشی ، کنند.

سوزان بارِث (Susanne Barth) از هماهنگ کنندگان این پروژه اروپایی می گوید: «ما برای کشاورزی کاربردی و علمی و شیوه های کشت علف های زیست توده ای بهینه سازی کردیم. ما همچنین برای خشک کردن این علف های زیست توده ای روشی موثر را ایجاد کردیم، در حالی که همین مساله یکی از مشکلات بزرگ در خط تولید محسوب می شده است .

دانشمندان برای تبدیل این علف ها به انرژی واقعی به تحقیقات و بررسی های خود ادامه می دهند.  قابل توجه است که این گونه از علف ها مقدار زیادی از دی اکسید کربن جذب می کنند که می تواند عامل موثری در راستای مقابله با تغییرات آب و هوایی باشد.

مایکل جونز (Michael Jones) از استادان دانشکده گیاه شناسی و فیزیولوژی گیاهی کالج ترینیتی دوبلین (Trinity College Dublin) می گوید: «یکی از چیزهایی که در هنگام رشد این گیاهان اتفاق می افتد این است که آنها ذخیره ای از کربن را وارد خاک می کنند. در واقع از طریق این شیوه کربن داخل جو گرفته شده و وارد زمین می شود.»