گردوغبار منزل، عامل اضافه وزن کودکان

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد طیف گسترده‌ای از ترکیبات مواد شیمیایی که به گریس، روغن هیدرولیک و پلاستیک افزوده می‌شود، می‌تواند به گیرنده PPARgamma در بدن متصل شده و تحت شرایط مناسب آن را فعال کند. این گیرنده که تنظیم‌کننده سوخت و ساز چربی و تکثیر و مرگ سلولی و ذخیره‌کننده اسیدهای چرب است، عمدتا در بافت چربی و روده بزرگ انسان یافت می‌شود. فعال شدن این گیرنده می‌تواند یکی از عوامل مهم چاقی باشد.

50 میلی‌گرم گرد و غبار در روز

مطالعات قبلی نشان داده‌اند که بسیاری از مواد شیمیایی، مانند سموم ارگانوفسفات و اتردی‌فنیل‌پلی‌برومینه (PDBE)، می‌توانند به گیرنده گاما متصل شوند. البته اینطور نیست که این اتصال همیشه به فعال شدن گیرنده گاما منجر شود.

محققان برای درک بهتر اینکه آیا قرار گرفتن در محیط می‌تواند سبب فعال شدن گیرنده گاما شود یا خیر، مطالعه جدید خود را با استفاده از روش ژن ناظر برای نظارت بر فعال‌سازی گیرنده گاما در نمونه‌های جمع‌آوری شده از گرد و غبار منزل انجام دادند.

مواد شیمیایی موجود در نمونه گرد و غبار منزل بهترین گزینه برای مطالعه بود، زیرا گرد و غبار داخل منزل اهمیت بیشتری برای انسان دارد، به ویژه نوزادان و کودکان خردسال که در معرض آلاینده‌های زیست‌محیطی رشد می‌کنند. بر اساس برآوردها، کودکان روزانه در معرض 50 میلی‌گرم گرد و غبار منزل قرار دارند.

ترکیب مواد شیمیایی

تجزیه و تحلیل‌ها نشان می‌دهد که 28 تا 30 ترکیب فرّار و سبک که در گردوغبار داخل منزل یافت شده است در دسته مواد آگونیست گیرنده گامای «ضعیف یا متوسط» قرار می‌گیرند، به این معنی که می‌توانند به گیرنده گاما متصل شده و آن را فعال کنند.

پژوهشگران نشانه‌هایی از فعالیت قابل توجه گیرنده گاما را در بیش از نیمی از گرد و غبار جمع‌آوری شده از منازل، اداره‌جات و باشگاههای ورزشی یافتند که این مقدار با میزان برآورد شده (50 میلی‌گرم) گرد و غبار منزل که کودکان در روز با آن مواجه هستند مطابقت داشت.

تحقیقات بیشتری در حال حاضر برای آزمودن یافته‌های آزمایشگاهی در شرایط دنیای واقعی در حال انجام است، تا تعیین شود که فعال شدن گیرنده گاما در این سطح چه مشکلاتی از لحاظ بهداشتی ممکن است در کودکان ایجاد کند.

این پژوهش به تازگی در  Environmental Science & Technologyمنتشر شده است.