پرس غذای کوچک جایزه‌دار، راهی برای جلوگیری از پرخوری

مردم همیشه بین پرس بزرگ غذا و پرس کوچک جایزه‌دار، پرس کوچک جایزه‌دار را انتخاب می‌کنند و البته برای این کار نیازی به جایزه بزرگی مانند یک دستگاه اتومبیل نیست، حتی شانس برنده شدن مقدار کمی پول نیز کافی است. به گفته پژوهشگران این یافته‌ها می‌تواند یک روش برای مبارزه با چاقی و گامی به سوی تندرستی باشد.

اندازه پرس غذا در رستورانها به نسبت 20 سال پیش، دو یا سه برابر شده است. افزایش اندازه پرس غذا به طور مستقیم به افزایش چاقی می‌انجامد.

انگیزه دادن به مصرف‌کنندگان برای انتخاب پرس کوچک غذا به معنای کالری دریافتی کمتر در روز است و همچنین به آنها کمک می‌کند تا تشخیص دهند که کمتر غذا خوردن به معنای گرسنگی کشیدن نیست.

برای درک بهتر اثری که انگیزه دادن به افراد برای انتخاب پرس کوچک غذا دارد، پژوهشگران سه آزمایش انجام دادند. در آزمایش اول، به گروهی از دانش‌آموزان گفته شد تا بین یک ساندویچ بزرگ و یک ساندویچ کوچک به اضافه یک هدفون، یکی را انتخاب کنند. اغلب بچه‌ها به خاطر هدفون ساندویچ کوچکتر را انتخاب کردند.

در آزمایش دوم که روی بزرگسالان انجام شد، نصف پرس معمولی غذا به اضافه شانس برنده شدن یک کارت هدیه یا شانس برنده شدن بلیت برای خطوط هواپیمایی مختلف در نظر گرفته شد. اکثریت افراد نصف پرس غذا را به پرس کامل ترجیح دادند.

آزمایش سوم در یک رستوران واقعی انجام شد که در آن مشتریانی که با قصد خرید یک ساندویچ کامل وارد می‌شدند، برای یک ساندویچ نصفه می‌توانستند یک بلیط بخت‌آزمایی برنده شوند، نتایج این آزمایش نیز مشابه دو آزمایش فوق بود.

تحقیقات نشان می‌دهد که جوایز کوچک و تعیین نشده می‌تواند در افراد مختلف برای مصرف غذای کمتر انگیزه ایجاد کند.

کالری کمتر

این یافته‌ نشان داد که حتی افرادی که گرسنه هستند، وقتی پای جایزه به میان می‌آید، حاضرند غذای کمتر را به غذای بیشتر ترجیح دهند. با این انگیزه مردم به طور مداوم غذای کوچکتر را انتخاب می‌کنند حتی اگر آن وعده غذایی تقریبا به همان قیمت غذای کامل فروخته شود.

با این حال، آیا آن دسته از افرادی که بسیار گرسنه هستند و یک پرس کوچک غذا می‌خورند، در باقی روز این کمبود غذا را جبران نخواهند کرد؟ محققان کل کالری دریافتی شرکت‌کنندگان در آزمایش دوم را اندازه‌گیری کرده و دریافتند که نه تنها آن را جبران نمی‌کنند، بلکه در کل کالری کمتری در مقایسه با روزهای عادی دریافت می‌کنند.

این یافته‌ها تحقیقات قبلی را که نشان می‌دادند کاهش مصرف مواد غذایی حالت افزایشی دارد و سبب می‌شود تا فرد مدتهای طولانی به کم خوردن عادت کند تایید می‌کند.

از آنجا که برخی رستورانها و تولید‌کنندگان مواد غذایی به تازگی پرس‌های کوچک غذا را به دلیل کاهش تقاضا حذف کرده‌اند، این پژوهش نشان می‌دهد که چگونه شرکتها همچنان می‌توانند روند تولید پرس‌های کوچک غذایی را که جایگزین مطلوبی برای پرس‌های بزرگ هستند حفظ کنند، بدون اینکه از لحاظ اقتصادی برای آنان زیان داشته باشد.

اگرچه چنین پاداش‌هایی در بازار و سوپرمارکت‌ها رایج شده‌اند اما هنوز هم به طور کامل با عرضه پرس‌های غذای کوچک همراه نیستند. بنابراین ارائه‌دهندگان مواد غذایی نباید نگران سود و منفعت خود باشند، زیرا کسب­و­کار سالم همیشه طرفدار دارد.

این پژوهش به تازگی در نشریه Journal of Experimental Psychology: Applied منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا