ساخت روباتی با قابلیت پرش روی سطح آب

مرکز ویس (Wyss) که یکی از مراکز تحت نظارت دانشگاه هاروارد است، در حقیقت یک انستیتوی تحقیقاتی محسوب می شود که به طراحی و اجرای پروژه های مهندسی با الهام گرفتن از موجودات زنده می پردازد. این مرکز تا به حال روبات های فراوانی را با قابلیت شبیه سازی حرکات حشرات ساخته است.

آخرین ابداع این مرکز یک نوع خاص از روبات است که با تقلید از Strider (نوعی از حشره که می تواند بر روی آب بایستد)، موفق به انجام پرش بر روی سطح آب می شود و بدون آنکه درون آب فرو رفته و غرق شود، بر روی آب می ایستد.

این پروژه در حقیقت با همکاری متخصصان این انستیتو و یک تیم خبره از متخصصان کره ای انجام شده است و برای ساخت این روبات، زمان بسیار زیادی به تحقیقات اختصاص داده شده است.

در فرایند تحقیقات این تیم، تصاویری از نحوه حرکات Strider بر روی آب برداشت شده و با سرعت بسیار پایینی توسط این تیم به دفعات مورد بازبینی قرار گرفته است. در نهایت نیز این تیم با بررسی این تصاویر به راز نحوه ایستادن این حشره بر روی آب پی برده اند.

این متخصصان دریافته اند که علت اینکه این موجود در آب فرو نمی رود و علاوه بر آن علت این امر که او قابلیت پرش از روی سطح آب را دارد، به ساختار نوک پاهای این حشره باز می گردد. این حشره در نوک پاهای خود دارای انحنای خاصی است که موجب می شود این قابلیت ها برای او مهیا شود.

در ادامه نیز با شبیه سازی این نوع از انحنا در یک ساختار روباتیکی، یک Strider روباتیک ساخته شده است که می تواند با استفاده از حرکتی مشابه حرکت منجنیقی، خود را از روی سطح آب جدا کرده و در حقیقت فرایند پرش را انجام بدهد. البته برای این کار به نیروی بسیار بیشتری نیاز خواهد بود. این روبات می تواند نیرویی 16 برابر وزن خود را بر روی آب اعمال کند و این کار را بدون درهم شکستن ساختار سطح آب و فرورفتن در آن انجام می دهد.

شایان ذکر است که این روبات بیشتر جنبه آزمایشی و تحقیقاتی داشته است ولی محققان به دنبال طراحی راهکاری جدید برای بهره بردن از این روبات هستند.