محقق ایرانی نوع جدیدی از شب پره های بزرگ را شناسایی کرد

به گزارش ایرنا از شبکه خبری بی بی سی، اولین عضو این خانواده، شپ پره ای بزرگ به اندازه کف دست است که در شمال تایلند و ویتنام زندگی می کند و در سال 1989 نمونه های نر آن برای نخستین بار در جنگل های شمال تایلند یافت شدند. 

در سال 1994پروانه شناس سرشناس ژاپنی هیروشی اینوئه به عنوان گونه ای جدید(Pseudobiston pinratanai) آنها را توصیف کرد. اما عدم تطابق صفات تشخیصی این شب پره با خانواده های شناخته شده، سبب شد تا محقق ژاپنی و سایر محققان در سال های بعد، نتوانند با اطمینان جایگاه این گونه را در سیستم رده بندی تعیین کنند.

در پژوهش اخیر این خانواده به نام Pseudobistonidae نامگذاری شده است.

در مجموع تاکنون 138 خانواده پروانه شناخته شده است. پروانه ها به خاطر رنگ های بی بدیل شان از دیرباز مورد توجه حشره شناسان و نیز مجموعه داران سراسر جهان بوده اند و به همین خاطر تحقیقات مربوط به رده بندی آنها سابقه ای چند صد ساله دارد.

علاوه بر زیبایی، از آنجا که لارو پروانه ها از گیاهان تغذیه می کنند، بسیاری از این حشرات آفت محصولات کشاورزی به شمار می روند. گذشته از اهمیت اقتصادی، این حشرات به خاطر نقش حیاتی در گرده افشانی گیاهان، در چرخه غذایی سایر جانوران و نیز دیگر نقش های بارز اکولوژیک، همواره مورد توجه محققان بوده اند.

کشف آخرین خانواده شب پره های درشت جثه 26 سال گذشته صورت گرفته بود و به نظر می رسید بیشتر خانواده های شب پره ها شناخته شده باشند. اما این پژوهش نشان داد که هنوز در سطح خانواده، پروانه های ناشناخته ای بر روی کره زمین زندگی می کنند که ما از وجودشان بی خبر هستیم.

اهمیت رشته هایی مانند حشره شناسی زمانی روشن تر می شود که بدانیم بسیاری از حشرات نقش کلیدی در سلامت اکوسیستم های طبیعی بازی می کنند.

اما برخی از آنها آفت محصولات کشاورزی هستند و با از بین بردن هزاران تن مواد غذایی در سال، آبی را نیز که برای پرورش این محصولات مصرف شده هدر می دهند.

دکتر حسین رجایی سرپرست ارشد این پروژه تحقیقاتی و مدیر بخش تحقیقات پروانه شناسی در موزه تاریخ طبیعی اشتوتگارت آلمان در این مورد می گوید: ما بخشی از طبیعت هستیم بنابراین باید با طبیعت کنار بیایم و آن را تخریب نکنیم؛ در مواجهه با آفات ما دو راه داریم یا اینکه با سموم شیمیایی به روش های سنتی هوا، خاک و آب را آلوده کنیم و در نهایت بیماری های عجیبی ایجاد کنیم که گاهی خودمان از دلیل آن آگاه نیستیم یا اینکه صفات و جایگاه اکولوژیک این موجودات را بشناسیم و با روش های علمی با آنها برخورد کنیم. 

وی افزود: به عنوان نمونه در طبیعت زنبورهایی به عنوان دشمنان طبیعی آفات وجود دارند که در بدن لارو پروانه ها تخم گذاری می کنند و پس از باز شدن تخم زنبور، لارو زنبور از بدن لارو پروانه تغذیه می کند و لارو پروانه را از بین می برد؛ این مبارزه بیولوژیک، فوق العاده تخصصی است و به هیچ یک از عناصر دیگر طبیعت آسیب نمی زند اما آفت کشاورزی را به طرز مطلوبی کنترل می کند که برای استفاده از این روش به دانش تخصصی و عمیقی از رده بندی، زیست شناسی و بوم شناسی حشرات نیاز داریم.

حسینی همچنین به بیماری ابولا و راه پیشگیری طبیعی آن از طریق توجه به نقش حشرات در این زمینه اشاره کرد و گفت: موج دوم شیوع این بیماری جان هزاران نفر را در آفریقا گرفت و هنوز نیز جهان به طور کامل از خطر همه گیری آن در امان نیست. این درحالی است که 

دانشمندان دریافتند این بیماری از خفاش به انسان انتقال یافته است. بنابراین لازم است به سراغ زیست شناسان برویم تا با مطالعه دقیق تر خفاش ها و غذای آنها یعنی شپ پره ها، راه را برای زندگی سالم تر و امن تر هموار کنیم.

این پروژه تحقیقاتی از سال 2012 میلادی با همکاری پژوهشگرانی از موزه های تاریخ طبیعی اشتوتگارت، بن و پاریس و دانشگاه های تورکو در فنلاند و دانشگاه وین در اتریش آغاز شده و نتایج آن در ماه جاری در نشریه علمی معتبر زولوجیکا اسکریپتا (Zoologica Scripta) منتشر شده است. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا