بکارگیری از لیزر سبز محققان ایرانی برای جراحی پروستات

ˈ ایرج مشایخی ˈ  در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه دستگاه لیزر سبز در این مرکز طراحی و ساخته و تایید تولید انبوه آن نیز از اداره کل تجهیزات پزشکی اخذ شد افزود: این دستگاه برای جراحی خوش خیم پروستات (DPH) استفاده می شود تا خدمات بهتری به این بیماران ارایه کند.وی جلوگیری از خونریزی، بی حسی موضعی، کاهش عوارض جانبی، بالا بودن سرعت عمل جراحی، زودتر مرخص شدن مریض و کاهش درد و رنج بیماران را از مهمترین مزایای این نوع لیزر بیان کرد.

مشایخی با اشاره به اینکه نور لیزر این دستگاه از طریق مجاری اداری وارد بدن بیمار شده و بر بافت پروستات تابیده می شود، بیان کرد: لیزرهای متفاوتی برای درمان این بیماری عرضه شدند که آخرین نوع لیزری که در انجام این جراحی در کشورهای پیشرفته استفاده می شود لیزر سبز است.

معاون توسعه کاربردی مرکز ملی علوم و فنون لیزر ایران اظهار کرد: آخرین تکنیکی که قبلا برای جراحی پروستات استفاده می شود روش TURP بود که با عوارض و درد بسیار شدیدی همراه بود.

وی بر تجاری سازی دستگاه لیزر سبز تاکید کرد و گفت: از توان و ظرفیت شرکت های دانش بنیان برای تولید انبوه و ورود این دستگاه به بازار استفاده خواهد شد.

مشایخی افزود: ایده استفاده از این نوع درمان را پرفسور مالک یک پزشک ایرانی در آمریکا مطرح کرد و یکی از شرکت های آمریکایی نیز اقدام به ساخت این دستگاه کرده است.

نوع خوش خیم پروستات(BHP) یکی از شایع ترین مشکلات مردان است که وابسته به شرایط سنی می باشد، این بیماری معمولا بعد از 45 سالگی بروز می کند و هر چه سن بالاتر برود احتمال ابتلا به آن بیشتر می شود.این بیماری تهدید کننده حیات نیست ولی به دلیل ایجاد علائم ادراری تحتانی کیفیت زندگی فرد را کاهش می دهد.

بیش از 40 نوع لیزر اعم از پزشکی و صنعت در دومین نمایشگاه دستاوردهای مرکز ملی لیزر ایران روز 25 دی ماه در سالن خلیج فارس نمایشگاه بین المللی ، رونمایی شد.لیزر سبز برای جراحی پروستات توسط محققان جوان مرکز ملی لیزر ایران طراحی و ساخته شده و در بیمارستان شهدای تجریش تهران برای درمان بیماران استفاده می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا