بازیابی حرکت ارادی معلولان با تحریک غیرتهاجمی نخاع

درمان جدید بر اساس تحقیقات پیشین انجام شد که در آن‌ها از تحریک الکتریکی برای تولید حرکات اختیاری در افراد معلول استفاده می‌شد.

این تحقیقات شامل کاشتن یک آرایه‌ الکترود بر روی نخاع از طریق عمل جراحی بود اما در مطالعه جدید، دانشمندان بدون انجام عمل جراحی تهاجمی این کار را انجام دادند.

درمان جدید از تکنیکی موسوم به تحریک الکتریکی عصب transcutaneous استفاده می‌کند که شامل قراردادن الکترودها بر روی پوست بخش پایینی پشت فرد است. پاهای سوژه‌های حاضر در این تحقیق هنگام دریافت تحریک الکتریکی توسط بندهایی پشتیبانی می‌شدند که از سقف آویزان بودند.

در ابتدا، پاهای این افراد به طور غیرارادی حرکت می‌کردند اما آن‌ها به زودی توانستند به طور ارادی پاهایشان را در طول تحریک الکتریکی حرکت دهند.

در تلاش برای ارتقای بیشتر حرکت ارادی، محققان در طول چهار هفته پایانی این مطالعه 18 هفته‌ای، به افراد معلول دارویی موسوم به buspirone دادند.

این درمان در هر بار 45 دقیقه طول می‌کشید و در طول مطالعه، هفته‌ای یک بار انجام می‌شد.

در پایان این تحقیق و پس از دریافت داروی buspirone، تمامی اشخاص معلول توانستند پاهایشان را بدون دریافت هیچ تحریک الکتریکی حرکت دهند. این حرکات از لحاظ کیفی به اندازه حرکات در زمان دریافت تحریک الکتریکی همسان بود.

به نظر می‌رسد بین مغز و نخاع حتی در افراد معلول ارتباط وجود دارد که در این اشخاص چنین ارتباطی منفعل شده‌ است؛ با این حال، سیگنال‌های الکتریکی تولیدشده در عضلات پاهای مردان در طول این تحریک نشان داد این موضوع می‌تواند برعکس شود.

دانشمندان امیدوارند تحریک غیرتهاجمی را بر روی افراد دارای معلولیت جزئی نیز آزمایش کنند. آن‌ها اعلام کرده‌اند در حالی که نتایج بدست‌آمده بسیار امیدوارکننده بوده، هر دو شکل‌های تهاجمی و غیرتهاجمی تحریک الکتریکی باید پیشرفت داده شوند.

به گزارش ایسنا،این تحقیق توسط محققان دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس، دانشگاه سان‌فرانسیسکو و موسسه Pavlov در روسیه انجام شد.

جزئیات این دستاورد علمی در مجله Neurotrauma ارائه شده است.