سرم سازی رازی بخشی از واکسن کشورهای منطقه را تامین می کند

سیناپرس:  'همایون مهروانی' شامگاه دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: اکنون بخشی از تولیدات این موسسه در زمینه واکسن های تب برفکی، آبله و آنتی سرم های مار و عقرب گزیدگی به کشورهای عراق، افغانستان، ترکمنستان، مالزی و پاکستان صادر می شود.

وی افزود: به لحاظ فناوری این موسسه تا 70 درصد ازامکانات روز دنیا برخوردار است اما به لحاظ تولید کیفی مطابق با استانداردهای جهانی عمل می کنیم.
قائم مقام موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی بیان داشت: این موسسه خدمات ارزنده ای در بخش بهداشت و سلامت انسان و حفظ سرمایه دامی کشور تا کنون انجام داده است.
این مسوول گفت: محصولات رازی نه تنها به لحاظ اقتصادی از خروج ارز از کشور جلوگیری کرده بلکه برای سلامتی و پیشگیری از بیماری های انسانی و دامی مفید بوده است.
وی با اشاره به تولید انبوه واکسن فلج اطفال در این موسسه اظهار داشت: اگر یک نفر در طول عمر دچار بیماری فلج اطفال شود زیان اقتصادی و مشکلات دیگری برای جامعه خواهد داشت که با تولید واکسن فلج اطفال از سال 2001 تا کنون از بروز این بیماری در کشور جلوگیری شده و در این مدت هیچ موردی از فلج اطفال در کشور مشاهده یا گزارش نشده است.

قائم مقام موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی ادامه داد: در بخش تولید واکسن دامی ، گام های بلند علمی و تولیدی این موسسه موجب شده تا سرمایه های دامی کشور حفظ شده و بخش دامی به عنوان دومین منبع ثروت بعد از نفت تامین کننده نیاز اقتصادی کشور باشد.

مهروانی با اشاره به تنوع تولیدات این موسسه گفت: اکنون 12 نوع واکسن انسانی و 20 نوع واکسن دامی در موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی تولید می شود که دستاوردهای این موسسه پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون چشمگیر بوده است .

وی یکی از دستاوردهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی این موسسه را تولید واکسن ' پی. پی.آر' برای مصونیت گوسفند و بز دربرابر بیماری ها ذکر کرد وافزود: واکسن های 'گامبورو' ،' ام .ام .آر' و … از دیگر دستاورد ها است .قائم مقام موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: در بخش واکسن اوریون و سرخجه این موسسه به لحاظ کمی و کیفی به موفقیت های بزرگی دست یافته است .

وی ، جدیدترین دستاورد این موسسه را دستیابی به فناوری تولید تخم مرغ 'اس. پی. اف' که عاری از بیماری های خاص طیور است، نام برد و افزود: این تخم مرغ که به عنوان واکسن زنده طیور استفاده می شود، تاکنون از خارج وارد می شده اما اکنون موسسه سرم سازی رازی به فناوری تولید آن دست یافته است.

مهروانی گفت: در آینده نزدیک تولید این نوع تخم مرغ در موسسه سرم سازی رازی آغاز می شود.وی با اشاره به میزان تولیدات واکسن دامی و انسانی در این موسسه اظهار داشت : در سال 92 میزان تولیدات واکسن های انسانی 20 میلیون و 40هزار دز، واکسن دامی311 میلیون و 16هزار دز و واکسن طیور دومیلیارد و 388 میلیون دز بود.

معاون موسسه سرم سازی رازی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون 20 میلیون دز واکسن انسانی،311 میلیون دز واکسن دامی و دو میلیارد و 700 میلیون دز واکسن طیور تولید شده است.وی گفت: اکنون 60 هزارآمپول ضد مارگزیدگی و70 هزار آمپول ضدعقرب گزیدگی در این موسسه به عنوان ذخیره نگهداری می شود.

مهروانی بیان داشت: موسسه سرم سازی رازی امسال دو برابر تعهد خود، واکسن آبله تولید کرده و تولیدات این موسسه مطابق با استانداردهای جهانی از جمله استاندارد 'جی .ام . پی ' است.

'سیامک جبارنیا 'معاون برنامه ریزی و پشتیبانی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در این نشست اظهار داشت: اکنون مهم ترین مشکل این موسسه قدیمی بودن ساختمان های آن است که بازسازی آن ها در دست اقدام است.وی بیان داشت : تلاش می شود تا بازسازی این ساختمان ها که حدود 60 سال قدمت دارند به تدریج انجام شود.

جبارنیا گفت: 85 درصد واکسن های انسانی و صددر صد واکسن های دام و طیور کشور دراین موسسه تولید می شود که به لحاظ کیفی در سطح بالایی قرار دارند.موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در منطقه حصارک کرج استان البرز مستقر است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا