کد خبر : 12692 شنبه 10 مرداد 1394 - 11:49:30
حفظ-گونه-در-حال-انقراض-اسب-مینیاتوری-خزر-با-انجماد-اسپرم

حفظ گونه در حال انقراض اسب مینیاتوری خزر با انجماد اسپرم

سیناپرس: محققان پژوهشگاه رویان موفق به ایجاد یک پروتکل جدید برای انجماد اسپرم اسب مینیاتوری دریاچه خزر می باشد شدند تا بتوان با استفاده از تلقیح مصنوعی جمعیت آن‌ها را افزایش داد.

محققان پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی در راستای حفظ گونه های در حال انقراض به روش انجماد اسپرم و ایجاد بانک اسپرم این طرح را اجرا کرده اند که نتایج آن در مجله علمی Journal of Equine Veterinary Science منتشر شده است.

پژوهشگران طی این تحقیقات، اسپرم اسب مینیاتوری را با استفاده از واژن مصنوعی جمع آوری و سپس سانتریفیوژ کرده اند تا پلاسما را از سلول جدا کنند. سپس با محیط INRA مخلوط کرده و در دمای 4 درجه سانتی گراد به آزمایشگاه منتقل کرده اند. در ادامه پس از انتقال اسپرم به آزمایشگاه آنرا سانتریفیوژ کرده اند تا محیط INRA جدا شود سپس با استفاده از محیط آماده (EquiPRO CyoGuard) اسپرم ها به دو روش انجماد آهسته و سریع منجمد شدند.

پس از انجام فرایند ذوب و بررسی اسپرم ها با میکروسکوپ نوری اسپرمهای حاصل از روش انجماد سریع دارای تحرک و زندمانی بیشتری نسبت به روش انجماد آهسته داشتند.

گفتنی است پنج مادیان جهت بررسی میزان باروری در نظر گرفته شدند که دو مادیان پس از تلقیح مصنوعی اسپرم های منجمد آبستن شدند.